Υποβάθμιση- απαξίωση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/ Εκπαίδευσης για την Αειφορία και στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής
ΘΕΜΑ: «Υποβάθμιση- απαξίωση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/ Εκπαίδευσης για την Αειφορία και στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής »
Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε,
Σε συνέχεια της πρόσφατης επιστολής μας προς την πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ., αναφορικά με την υποβάθμιση και απαξίωση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για την Αειφορία στην Ελλάδα, διαβλέπουμε υποβάθμιση και σε επίπεδο Ι.Ε.Π., αφενός με την απουσία αντίστοιχης θέσης Συμβούλου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/ Εκπαίδευσης για την Αειφορία και αφετέρου αυτόνομης μονάδας Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για την Αειφορία στο Τμήμα Α΄: Εκπαιδευτικής Καινοτομίας και Ενταξιακής Εκπαίδευσης, όπως αυτά ήταν θεσμοθετημένα στο παρελθόν στο πλαίσιο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Στην ανακοίνωση του Δ. Σ. του Ι.Ε.Π. (αρ. πρωτοκ. 6893/3-6-2022, ΑΔΑ: 9ΝΩΓΟΞΛΔ-2Τ1), με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι προκηρύχθηκε κοινή θέση Συμβούλου Α’, Φυσικών Επιστημών και Αειφορίας , με αποτέλεσμα τη σαφή υποβάθμιση τόσο της Εκπαίδευσης των Φυσικών Επιστημών όσο και της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για την Αειφορία
Να τονίσουμε για μια ακόμη φορά ότι η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/ Εκπαίδευση για την Αειφορία είναι διεπιστημονική, κανένα γνωστικό αντικείμενο δεν μπορεί να την επικαλείται ως δικό του θέμα, αλλά όλα τα γνωστικά αντικείμενα μπορούν να συνεισφέρουν σε αυτήν (UNESCO, 2005).
Επιπλέον συνεκτιμώντας ότι:
1. Ορθά ο νομοθέτης προσθέτει την έννοια της Αειφορίας στα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) (Κέντρα Εκπαίδευσης για την Αειφορία -Κ.Ε.Α. στο Ν. 4547/18 και Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία – Κ.Ε.ΠΕ.Α. στο Ν. 4823/21).
2. Υφίσταται αυτόνομη Διεύθυνση στο Υ.ΠΑΙ.Θ. με την επωνυμία «Διεύθυνση Υποστήριξης Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία»
3. Σύμφωνα με το πρόσφατα εκδοθέν Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (Υ.Α. 66152/ΓΔ4/1-6-2022- Φ.Ε.Κ. 2820/τ. Β΄/6-6-2022), υφίσταται αυτόνομο μάθημα/αντικείμενο “Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη” για το οποίο “τρέχει” επιμορφωτικό έργο επιμορφωτών Β΄. Εδώ να σημειώσουμε τις επιφυλάξεις μας σχετικά με το περιεχόμενό του και την ελλιπή επικαιροποίηση σύμφωνα με τα σύγχρονα δεδομένα και τους 17 Στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης .
4. Στο Νόμο 4823/2021 εσφαλμένα δεν υπάρχει πρόβλεψη Συμβούλων Εκπαίδευσης για την Αειφορία (πρώην Σ.Ε.Ε. Εκπαίδευσης για την Αειφορία) ούτε καν σε Περιφερειακό επίπεδο,
θεωρούμε απολύτως λανθασμένη τη συνένωση, σε επίπεδο Συμβούλων Ι.Ε.Π., της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για την Αειφορία με τις Φυσικές Επιστήμες, που οδηγεί τελικά στην υποβάθμιση και των δυο επιστημονικών πεδίων και εκφράζουμε την ανάγκη δημιουργίας διακριτών θέσεων Συμβούλων Ι.Ε.Π. τόσο για την “Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/ Εκπαίδευση για την Αειφορία” όσο και για τις Φυσικές Επιστήμες, ώστε να διατηρηθεί υψηλό το επίπεδό τους, όπως ήταν στο παρελθόν.
Ευελπιστώντας στην κατανόηση των όσων παραπάνω αναφέρουμε, αναμένουμε τις δικές σας ενέργειες προς ικανοποίηση του αιτήματός μας και τη θεραπεία της τρέχουσας προκήρυξης.
Με εκτίμηση