Π.Ε στο σχολείο

Τεύχος: 25 (70)

Τεύχος: 23-24 (68-69)

  • Το eTwinning έργο Special Colors υλοποιήθηκε τη σχολική χρονιά 2021-2022 σε συνεργασία 14 σχολικών μονάδων με σκοπό να διευρυνθεί κατά τη μάθηση το βιωματικό ερέθισμα, δια μέσου της σύλληψης της εικόνας, κάνοντας χρήση της φωτογραφικής μηχανής. Οι δραστηριότητες ενσωματώθηκαν σε γνωστικά αντικείμενα του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ με τους αντίστοιχους γνωστικούς άξονες αποκτώντας διαθεματική προσέγγιση.
  • Το άρθρο αυτό πραγματεύεται τη διδασκαλία μαθητών με ειδικές ανάγκες μέσα από προγράμματα και δράσεις περιβαλλοντικών προγραμμάτων σε συνάρτηση με την τέχνη. Η περιβαλλοντική εκπαίδευση αποτελεί ένα αντικείμενο με ερευνητικό ενδιαφέρον λόγω των περιβαλλοντικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο κόσμος παγκόσμια και χρήζει περιβαλλοντικών παρεμβάσεων.
  • Το 2ο Δημοτικό Σχολείο Ελευθερίου – Κορδελιού βρίσκεται στη Δυτική Θεσσαλονίκη, μια από τις πιο επιβαρυμένες περιβαλλοντικά περιοχές. Η εγγύτητά του με τη βιομηχανική περιοχή της πόλης έχει ως αποτέλεσμα την ιδιαίτερα αισθητή καθημερινά ρύπανση της ατμόσφαιρας τόσο από τις παρακείμενες βιομηχανίες όσο και από άλλες ανθρώπινες δραστηριότητες, γεγονός που επηρεάζει την υγεία και την ποιότητα ζωής των κατοίκων και φυσικά των παιδιών. Αναγκαία λοιπόν κρίνεται η υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων και δράσεων που αφορούν σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, υγείας των κατοίκων και γενικότερα βιωσιμότητας των πόλεών μας.

Τεύχος: 22 (67)

Τεύχος: 21 (66)

Τεύχος: 20 (65)

Τεύχος: 19 (64)

  • Κατά το σχολικό έτος 2018 – 2019 στο Γυμνάσιο Μακροχωρίου Ημαθίας υλοποιήθηκε πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με τίτλο «Τα σκουπίδια κύκλους κάνουν στην αυλή μας». Στην περιβαλλοντική ομάδα συμμετείχαν 21 μαθητές και μαθήτριες της Γ΄ Γυμνασίου με σκοπό την ανάπτυξη δράσης μετά από την ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και ενεργοποίησή τους στο θέμα της ανακύκλωσης. Από τις πρώτες κιόλας συναντήσεις διαπιστώθηκε ο ενθουσιασμός και η διάθεσή τους να συμβάλουν δημιουργικά στην πραγμάτωση των στόχων της ομάδας. Μετά από πολλές και ποικίλες προτάσεις η ομάδα ονομάστηκε «Τα πράσινα βελάκια», ενώ δόθηκαν πρωτότυπα ονόματα και στις υποομάδες που προέκυψαν.
  • Το 2ο Δημοτικό Σχολείο Ελευθερίου Κορδελιού, ένα πολύ «ζωντανό» σχολείο στη δυτική πλευρά της πόλης της Θεσσαλονίκης, εκδίδει κάθε χρόνο ένα δεκαεξασέλιδο έντυπο, σαν σχολική εφημερίδα, με τον τίτλο: «Μαθητικά νέα2». Μαθητές ως μικροί δημοσιογράφοι γράφουν σύντομα και περιεκτικά κείμενα από δραστηριότητες που αναπτύσσουν ή ιδέες που επεξεργάζονται. Την περυσινή χρονιά οι μαθητές του τμήματος Στ1 υλοποιήσανε περιβαλλοντικό πρόγραμμα με θέμα «Διαχείριση Ενέργειας και Περιβαλλοντικά Προβλήματα» και στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος οργανώσανε και τη ραδιοφωνική εκπομπή «Μια ανάσα για το Κορδελιό» την οποία και κοινοποιήσανε στο περιοδικό μας.

Τεύχος: 18 (63)

  • Η δυναμική των πόλεων και τα οικολογικά σπίτια είναι τα θέματα, που απασχόλησαν την Περιβαλλοντική Ομάδα του σχολείου μας στη διάρκεια της προηγούμενης σχολικής χρονιάς. Η προσέγγιση του θέματος έγινε μέσα από βιβλιογραφική και διαδικτυακή έρευνα, μέσα από την προσωπική τους εμπειρία και μέσα από την τέχνη. Στόχος του προγράμματος ήταν να προσεγγίσουν οι μαθητές/τριες την πόλη τους, να την αντιληφθούν ως σύστημα και να εκφράσουν τη δική τους άποψη για την αειφορική πόλη του μέλλοντος.

Τεύχος: 16 - 17 (61 - 62)

  • Πρόκειται για ένα ετήσιο Εθελοντικό Περιβαλλοντικό. Πρόγραμμα που υλοποιήθηκε κατά το σχολικό έτος 2017-2018. Αποτελείται από μια σειρά δραστηριοτήτων που πραγματοποιήθηκαν από τους μαθητές των Α1, Γ2, Στ2 (Αγγλικά), Παράλληλης Στήριξης και Τ.Ε. του 5ου ΔΣ Πόλεως Ρόδου, οι οποίοι συμμετείχαν για δεύτερη χρονιά στο Καινοτόμο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Νοιάζομαι και Δρω, το οποίο υλοποιείται από το Μη κερδοσκοπικό Σωματείο Δεσμός και το Ίδρυμα Λαμπράκη (www.noiazomaikaidrw.gr), με τίτλο «Περι"ΒΑΛΛΩ"ν κι ΕΓΩ - Νοιάζομαι, Δρω και Κινητοποιώ για το περιβάλλον». Βασικός σκοπός του προγράμματος ήταν η καλλιέργεια της Πολιτότητας στους μαθητές και η ενασχόλησή τους με θέματα που αφορούν την διαμόρφωση στάσεων και υιοθέτησης "σωστού" τρόπου ζωής σε σχέση με το περιβάλλον, καθώς και την ευαισθητοποίηση και την ανάληψη δράσεων για την προστασία του.
  • Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της σύζευξης των καινοτόμων Προγραμμάτων ΠΕ που εκπονούνται στις σχολικές μονάδες με τις ανάγκες και προτεραιότητες των δήμων προχώρησε στις αρχές του σχολικού έτους 2016-2017 στην ίδρυση του Τοπικού Θεματικού Δικτύου Π.Ε σε συνεργασία με το αντίστοιχο Γραφείο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης, τον Δήμο Παύλου Μελά, το Κ.Π.Ε. Ελευθερίου Κορδελιού & Βερτίσκου και Φορείς του Δήμου Παύλου Μελά, Το σκεπτικό ανάπτυξης του Δικτύου ήταν η υπάρχουσα κατάσταση και τα προβλήματα που συνθέτουν το πάζλ του δήμου με κρίσιμα ζητήματα την διαχείριση των απορριμμάτων, τους υποβαθμισμένους ελεύθερους χώρους και τις σχολικές αυλές και κυρίως το ενδιαφέρον του δήμου για μείωση του όγκου των απορριμμάτων, προώθηση της ανακύκλωσης στα σχολεία & τις οικογένειες των δημοτών μέσω των μαθητών-αυριανών πολιτών, προστασία του αστικού πράσινου και αειφορική διαχείριση (διαμόρφωση, προστασία) των ελεύθερων χώρων για την αναβάθμιση του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής.

Τεύχος: 14 (59)

  • Τα περιβαλλοντικά-πολιτιστικά προγράμματα «Η Νέα Ιωνία χτες, σήμερα, αύριο, μέσα από τα μάτια των παιδιών» (2013-14) και «Τα αγάλματα μιλούν» (2015-16) έγιναν στο Ολοήμερο του 4ου Δ.Σ. Ν. Ιωνίας. Ο σκοπός είναι να συνδεθούν οι μαθητές με τον τόπο που κατοικούν, με συνέπεια την ευαισθητοποίησή τους σε θέματα περιβαλλοντικά- κοινωνικά και την ενεργοποίηση τους για θέματα της κοινότητας. Στο 1ο πρόγραμμα, με αφετηρία τα εναπομείναντα βιομηχανικά κτήρια και μνημεία της πόλης, εξετάστηκε η ιστορία της, το προσφυγικό παρελθόν, σε σύνδεση με το σύγχρονο προσφυγικό δράμα, και έγιναν προτάσεις για το μέλλον. Στο 2ο πρόγραμμα ήρθαν σε επαφή με την ιστορία της πόλης, μέσω των έργων τέχνης στους δημόσιους χώρους. Ανατέθηκε στους μαθητές να επισκεφτούν με τους γονείς τους ένα κτήριο ή έργο τέχνης. Υπήρξε συνεργασία με φορείς και ειδικούς. Έγινε σύνδεση με τα εικαστικά και τη μουσική. Το αποτέλεσμα παρουσιάστηκε σε εκδήλωση, με έκθεση καλλιτεχνικών και φωτογραφίας.
  • Η υιοθέτηση ορθής περιβαλλοντικής συμπεριφοράς αποτελεί τον κύριο σκοπό των περιβαλλοντικών προγραμμάτων. Η επίτευξή της δεν διέπεται από ευκολία και απαιτεί διάρκεια και συνέχεια. Το βασικό ερώτημα που τίθεται είναι εάν τελικά επιτυγχάνεται. Γίνεται αναφορά σε περιβαλλοντική ομάδα Γυμνασίου η οποία υφίσταται επί σειρά ετών, διατηρώντας ένα βασικό κορμό μαθητών ο οποίος ανανεώνεται με νέα μέλη κάθε νέο σχολικό έτος. Τα μέλη αυτά συνεχίζουν να συμμετέχουν εθελοντικά σε δράσεις της ομάδας, παρόλο που φοιτούν πλέον στο Λύκειο. Με τον τρόπο αυτό η περιβαλλοντική ομάδα αποτελεί έναν «ζωντανό» οργανισμό με κοινό παρανομαστή έναν καθηγητή. Αλλάζοντας θεματολογία και στηριζόμενοι στις δράσεις, έγινε πραγματικότητα η δημιουργία μιας «περιβαλλοντικής» οικογένειας που δεν σταματάει να υφίσταται μετά τη λήξη κάθε σχολικού έτους. Απόδειξη αποτελεί η κοινή εκδήλωση στα εγκαίνια του 3ου Φεστιβάλ Ανακύκλωσης Θεσσαλονίκης που έλαβε χώρα στη ΔΕΘ (Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης) στις 11 Μάιου 2017, στην οποία συμμετείχαν ενεργά μαθητές της περιβαλλοντικής ομάδας- «οικογένειας» που φοιτούν στο Γυμνάσιο, σε Λύκεια και Πανεπιστήμια. Συνεπώς, η υιοθέτηση ορθής περιβαλλοντικής συμπεριφοράς μέσα από τα περιβαλλοντικά προγράμματα αποτελεί μία πραγματικότητα που αποδεικνύεται.

Τεύχος: 13 (58)

  • Εισαγωγή

     Πρόγραμμα με θέμα: «Άλλοι πετούν, άλλοι πεινούν»  και για τρία συνεχή χρόνια (2009 -2011), πραγματοποίησαν μαθητές της 3ης και της 4ης τάξης του  42ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών, στα πλαίσια της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Τις  δύο σχολικές χρονιές 2009-2010  πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με δίκτυο Unesco – Semep και συνεχίστηκε και την επόμενη σχολική χρονιά

Τεύχος: 12 (57)

  • Πρόκειται για ένα ετήσιο Ευρωπαϊκό Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα e-Twinning που υλοποιήθηκε κατά το σχολικό έτος 2014-2015. Αποτελείται από μια σειρά δραστηριοτήτων που πραγματοποιήθηκαν στην Β’ τάξη του 5ου ΔΣ Πόλεως Ρόδου και συμμετείχαν συνολικά 17 μαθητές/τριες, ενώ στο eTwinning έργο συμμετείχαν μαθητές/τριες ηλικίας 4-11 ετών από 17 ευρωπαϊκά σχολεία. Σκοπός του έργου ήταν η ενασχόληση των μαθητών/τριών με θέματα που αφορούν την υγιεινή διατροφή, την διαμόρφωση στάσεων και υιοθέτησης "σωστού" τρόπου ζωής σε σχέση με το περιβάλλον, καθώς και την ευαισθητοποίηση και την ανάληψη δράσεων για την προστασία του.
  • Χάρη στα περιβαλλοντικά προγράμματα που εκπονήσαμε την προηγούμενη χρονιά, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να εκφράσουν τους προβληματισμούς τους για το περιβάλλον. Αφορμή στάθηκε η πρόσκληση για συμμετοχή στο Διαγωνισμό Έκφρασης και Δημιουργίας που οργάνωσε και συντόνισε το Γραφείο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Π.Ε) της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης, με θέμα: “Παιδικά μολύβια για το περιβάλλον”. Στο Διαγωνισμό συμμετείχαμε και παρουσιάσαμε το παραμύθι με τίτλο: «στα όνειρα φανερώνονται οι αλήθειες»

Τεύχος: 11 (56)

Τεύχος: 10 (55)

Τεύχος: 9 (54)

Τεύχος: 8 (53)

  • Το πρόγραμμα “ Κλιματικές αλλαγές και το δικαίωμα στο νερό ” αποτελείται από μια σειρά δραστηριοτήτων που πραγματοποιήθηκαν από την Γ2 Τάξη του 3ου ΔΣ Πόλεως Ρόδου στο οποίο συμμετείχαν συνολικά 22 μαθητές/τριες. Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε κατά την περίοδο Ιανουάριος - Μάιος 2013. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με θέμα τις κλιματικές αλλαγές και τις συνέπειές τους τόσο στο φυσικό όσο και στο ανθρωπογενές περιβάλλον.
  • Το πρόγραμμα Π.Ε. “Τρέχει, τρέχει… τρέχει το νερό” υλοποιήθηκε στο 4ο Γυμνάσιο Κοζάνης το σχολικό έτος 2012-2013, με σκοπό να ευαισθητοποιήσει τους συμμετέχοντες μαθητές και μέσω αυτών και τους γονείς, συγγενείς, συμπολίτες τους κ.ο.κ. ως προς την ανάγκη ορθολογικής διαχείρισης του νερού. Η παρούσα εργασία περιγράφει τους στόχους του προγράμματος, τις δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν κατά τη διάρκειά του και τα συμπεράσματα από την εφαρμογή του.

Τεύχος: 7 (52)

  • Το περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Το νερό είναι στοιχείο και στοιχειό», το οποίο υλοποιήθηκε στο 1ο Γυμνάσιο Ορεστιάδας , προσεγγίστηκε μέσα από καλλιτεχνικές δράσεις και τη μέθοδος της έρευνας - δράσης. Οι μορφές τέχνης που αξιοποιηθήκαν ήταν η ζωγραφική, η λογοτεχνία με τη συγγραφή παραμυθιού, η ηχογράφηση του παραμυθιού σε τοπικό ραδιοφωνικό σταθμό και η αναμετάδοσή του, η μετατροπή του παραμυθιού σε σενάριο, η παραγωγή ταινίας μικρού μήκους και τέλος η οργάνωση τελετής λήξης του σχολικού έτους από την περιβαλλοντική ομάδα, που περιελάμβανε παρουσιάσεις δράσεων, χορό, τραγούδι και προβολή της ταινίας. Κατά τη διάρκεια εκπόνησης του προγράμματος, προκειμένου να αξιολογείται και να ελέγχεται η αποτελεσματικότητα ή η αποδοτικότητα κάθε δράσης, υιοθετήθηκε το μοντέλο της έρευνας - δράσης, η οποία επιτρέπει τη διερεύνηση της βήμα προς βήμα διαδικασίας, ώστε να υπάρχει ανατροφοδότηση και να επιφέρονται βελτιώσεις και αναπροσαρμογές. Τα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν για τη συγκεκριμένη έρευνα - δράση ήταν το ημερολόγιο, η παρατήρηση και οι συνεντεύξεις σε μαθητές.
  • Στο περιβαλλοντικό μας πρόγραμμα, το οποίο είχε ως θέμα τις «μετακινήσεις στην πόλη της Θεσσαλονίκης», προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε μια μαθησιακή κοινότητα μέσα στη σχολική μας μονάδα, η οποία θα αλληλεπιδρούσε δια ζώσης, αλλά και διαδικτυακά. Η ομάδα αυτή, από 22 μαθητές της Α΄ Λυκείου, ως δημοσιογραφική ομάδα, ενημέρωνε με άρθρα της την τοπική κοινωνία, και συμμετέχοντας στο δίκτυο «Νέοι Δημοσιογράφοι για το Περιβάλλον», συνεργαζόταν μέσω διαδικτύου με άλλες δημοσιογραφικές ομάδες και ένα διεθνές πρακτορείο ειδήσεων. Το θέμα των αστικών μετακινήσεων επιλέχθηκε γιατί α) οι μαθητές μας μένουν σε μια περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης όπου η πρόσβαση στο κέντρο της πόλης με μέσα μαζικής μεταφοράς είναι δύσκολη, β) επιτρέπει τη διαθεματική προσέγγιση, γ) υπάρχει μεγάλη ποσότητα σχετικού υλικού διαθέσιμου για έρευνα στο διαδίκτυο, δ) είναι ένα επίκαιρο θέμα που ταλανίζει την πόλη της Θεσσαλονίκης και ε) συνδέεται με ένα ευρύ φάσμα γνώσεων που καλούνται οι μαθητές να αποκτήσουν στα πλαίσια διαφόρων μαθημάτων.
  • Στο τέλος κάθε χρονιάς, οι υπεύθυνοι περιβαλλοντικών προγραμμάτων καλούνται να παραδώσουν το υλικό που έφτιαξαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος (τελικό προϊόν) καθώς επίσης την τελική έκθεση του περιβαλλοντικού. Σε αυτό το έγγραφο φαίνεται ευκρινώς η προτροπή για τη διάχυση των αποτελεσμάτων του προγράμματος (βλ. ενότητα «παρουσίαση περιβαλλοντικού») καθώς επίσης η ανάγκη για αξιολόγηση του (βλ. ενότητα: «τρόπος αξιολόγησης του προγράμματος»).

Τεύχος: 6 (51) - 2014

  • Μπορεί μία εκδήλωση παρουσίασης εργασιών Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των μαθητών στο τέλος της χρονιάς, πέρα από την ικανοποίηση και χαρά των συμμετεχόντων, να δράσει εκπαιδευτικά και να επηρεάσει τους προσκεκλημένους ενήλικες; Μπορεί η Π.Ε. να υπερβεί τα όρια του σχολείου και να συνδεθεί με την κοινωνική πραγματικότητα που είναι και το ζητούμενο; Σε αυτό το άρθρο καταγράφουμε το χρονικό μίας εκπαιδευτικής δράσης Π.Ε., προϊόν συνεργασίας Πρωτοβάθμιας-Δευτεροβάθμιας, που έγινε προσπάθεια αυτής της σύνδεσης με την αφορμή του δημοψηφίσματος για την ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ στη Θεσσαλονίκη.
  • Στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού πρόγραμματος «We can change the World! It Needs it!” οι Έφηβοι Εθελοντές (Volunteens) του Π.Π.Σ.Π.Θ. εστιάζοντας στους τρεις πυλώνες της βιώσιμης ανάπτυξης: Οικονομία – Περιβάλλον – Κοινωνία, τον Ιανουάριο 2014 ολοκλήρωσαν τη μελέτη της κλιματικής αλλαγής, και το πρόβλημα που θεωρήθηκε σημαντικότερο για την πόλη της Θεσσαλονίκης ήταν η ατμοσφαιρική ρύπανση. Αποφασίζουν να δράσουν και σχεδιάζουν, οργανώνουν, υλοποιούν δράσεις ευαισθητοποίησης των πολιτών για την μετακίνηση στην πόλη έτσι ώστε να μειωθεί το μέγεθος του προβλήματος. Οι δράσεις κορυφώνονται τη βδομάδα Εθελοντισμού 2014 με τρίωρη δράση «Επιπτώσεις Κλιματικής Αλλαγής: ΔΡΑΣΕ ΤΩΡΑ» την οποία οργανώνουν, και συντονίζουν οι Vοlunteens ενώ όλοι οι μαθητές του Γυμνασίου και Λυκείου συμμετέχουν ομαδοσυεργατικά σε αλληλεπιδραστικές εισηγήσεις και βιωματικά εργαστήρια στο χώρο του σχολείου. Η αξιολόγηση της δράσης αναδεικνύει μια πολλά υποσχόμενη πρόταση βιωματικής μάθησης εναλλακτικού τρόπου συνεργατικής μάθησης των εφήβων.
  • Το 1ο Δημοτικό Σχολείο Ασβεστοχωρίου υλοποίησε τη διετία 2012-14, πρόγραμμα Σχολικής Σύμπραξης Comenius με τίτλο "Landmarks and Monuments". Στόχος του προγράμματος ήταν να γνωρίσουν οι μαθητές την πολιτισμική κληρονομιά του τόπου τους και να εκτιμήσουν την ποικιλομορφία των ευρωπαϊκών πολιτισμών καθώς και την αξία της διαφορετικότητας. Επιπλέον, απέβλεπε στην καλλιέργεια της «υπευθυνότητας στην ιδιότητα του πολίτη» και στη δημιουργία πολιτών που θα συμμετέχουν ενεργά στην κοινωνική και πολιτική ζωή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τεύχος: 5 (50) - 2014

  • Το ΑΕΙΦΟΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ αποτελεί ένα οραματικό σχολείο που λειτουργεί ως κοινότητα. Βασίζεται στην επικοινωνία και τη συνεργασία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας και στην καθημερινή σχολική ζωή δίνει ευκαιρίες να ασχοληθούν όλοι (μαθητές, εκπαιδευτικοί, διοίκηση, γονείς, τοπική κοινότητα) με τα κοινά και την αειφορική διαχείρισή τους μέσα σε πνεύμα ομαδικό και συμμετοχικό. Ένα αειφόρο σχολείο υπηρετεί τη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα, προάγει τον πολιτισμό και το περιβάλλον και διαμορφώνει ενεργούς και δημιουργικούς πολίτες.
  • Κατά τη σχολική χρονιά 2012-2013 υλοποιήθηκαν δύο περιβαλλοντικά προγράμματα στο 1ο ΓΕΛ Ελευθερίου-Κορδελιού: “Τηγανέλαια: από την κουζίνα στο καλοριφέρ, στο αυτοκίνητο και αλλού” και “Βιοκαύσιμα: προστατεύουμε το περιβάλλον, συμμετέχουμε”. Τα προγράμματα συντόνισαν τέσσερις (4) καθηγητές και συμμετείχαν πενήντα (50) μαθητές της Α' Λυκείου. Κατά την εκπόνηση του προγράμματος οι μαθητές ενημερώθηκαν, ερεύνησαν, συνεργάστηκαν, αλληλεπίδρασαν με φορείς και μαθητές άλλων σχολείων, παρακολούθησαν εκπαιδευτικά προγράμματα, συμμετείχαν σε παρουσιάσεις και συνέλεξαν 150 λίτρα χρησιμοποιημένων τηγανελαίων.
  • Με το κείμενο αυτό παρουσιάζουμε το σχολικό πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (2012-2013) που υλοποιήθηκε σε 25 μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ’ τάξης του 8ου Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου Αττικής. Μελετήσαμε ένα καταναλωτικό προϊόν διαχρονικά, ξεκινώντας από το παρόν και τη χρήση του, και διερευνήσαμε τα στάδια που έχουν προηγηθεί αλλά και αυτά που έπονται αυτής. Επιπλέον με τη βοήθεια Μουσειοσκευής, εξετάσαμε βιογραφικά και βιωματικά το προϊόν και τους ανθρώπους που εμπλέκονται μ’ αυτό, από την αρχαιότητα μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα. Η μεθοδολογία του προγράμματος βασίστηκε στις αρχές της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας και μάθησης με βιωματικές μορφές, στην εποπτικοποίηση των φυσικών φαινομένων, στην αφήγηση, τη συνέντευξη, τη μουσειοσκευή και την προσομοίωση. Η ανάλυση της δομής των αφηγήσεων των μαθητών/τριών σε συνδυασμό με την Ανάλυση του Κύκλου Ζωής (ΑΚΖ) ενός προϊόντος αποτέλεσαν εργαλεία ποιοτικής έρευνας για την αξιολόγηση του προγράμματος.
  • Η διαχείριση των απορριμμάτων είναι ένα από τα πλέον σοβαρά και συνεχώς οξυνόμενα περιβαλλοντικά προβλήματα. Σημαντική διέξοδος για τη διαχείριση των απορριμμάτων είναι η μείωσή τους με τον περιορισμό της κατανάλωσης, την ανακύκλωση και την επαναχρησιμοποίηση υλικών.

Τεύχος: 4(49) - 2013

Τεύχος: 3 (48)

Σελίδες

Εγγραφή στο Π.Ε στο σχολείο