Βρισκόμαστε μπροστά σε μια κρίσιμη καμπή για τον πολιτισμό μας, μπροστά σε αλλαγές που συντελούνται, τόσο βαθιές και τόσο γρήγορες, ώστε ο καθένας μας να βρίσκεται στην ανάγκη να επανεξετάσει και να νοηματοδοτήσει εκ νέου μια σειρά από αξίες, πεποιθήσεις και πρότυπα συμπεριφοράς.
8 (53)
Τεύχος: 8 (53)
-
-
Ως αντιφατικά (controversial issues), χαρακτηρίζονται θέματα ή προβλήματα για τα οποία διαφορετικοί άνθρωποι έχουν διαφορετικές απόψεις κάτι που είναι χαρακτηριστικό μιας πλουραλιστικής κοινωνίας. Τα αντιφατικά θέματα είναι πολύπλοκα και συνήθως έχουν πολλές διαστάσεις όπως, πολιτικές κοινωνικές οικονομικές, ηθικές, πολιτιστικές, περιβαλλοντικές και πολλές άλλες. Δεν έχουν εύκολες λύσεις και οπωσδήποτε δεν μπορεί να επιλυθούν με περισσότερη επιστημονική έρευνα ή με βάση ορθολογικούς τρόπους.
-
Η δημιουργία και διατήρηση σχολικού κήπου είναι μια διαδεδομένη πρακτική σε παγκόσμιο επίπεδο, στην οποία συμμετέχουν όχι μόνο εκπαιδευτικοί και μαθητές αλλά ολόκληρες κοινότητες. Tα αποτελέσματα ερευνών δείχνουν ότι η συμμετοχή στη καλλιέργεια σχολικού κήπου αυξάνει το ενδιαφέρον του μαθητή για μάθηση (Blair, 2009) αφού ο ίδιος συμμετέχει ουσιαστικά στη διαδικασία της μάθησης μέσω της έρευνας, της ανακάλυψης και της δημιουργίας (Broda, 2007).
-
Το πρόγραμμα “ Κλιματικές αλλαγές και το δικαίωμα στο νερό ” αποτελείται από μια σειρά δραστηριοτήτων που πραγματοποιήθηκαν από την Γ2 Τάξη του 3ου ΔΣ Πόλεως Ρόδου στο οποίο συμμετείχαν συνολικά 22 μαθητές/τριες. Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε κατά την περίοδο Ιανουάριος - Μάιος 2013. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης με θέμα τις κλιματικές αλλαγές και τις συνέπειές τους τόσο στο φυσικό όσο και στο ανθρωπογενές περιβάλλον.
-
Το πρόγραμμα Π.Ε. “Τρέχει, τρέχει… τρέχει το νερό” υλοποιήθηκε στο 4ο Γυμνάσιο Κοζάνης το σχολικό έτος 2012-2013, με σκοπό να ευαισθητοποιήσει τους συμμετέχοντες μαθητές και μέσω αυτών και τους γονείς, συγγενείς, συμπολίτες τους κ.ο.κ. ως προς την ανάγκη ορθολογικής διαχείρισης του νερού. Η παρούσα εργασία περιγράφει τους στόχους του προγράμματος, τις δραστηριότητες που υλοποιήθηκαν κατά τη διάρκειά του και τα συμπεράσματα από την εφαρμογή του.
-
Το παρόν άρθρο φιλοδοξεί να ενημερώσει την εκπαιδευτική κοινότητα και ιδιαίτερα όσους ασχολούνται με θέματα Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη, για το πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί διεθνώς και από το οποίο επιστημονικές ενώσεις, οργανισμοί, η κοινωνία των πολιτών μπορούν να αντλήσουν στοιχεία για τη διαμόρφωση των προτάσεων και των δραστηριοτήτων τους.
-
Στο πλαίσιο των προσπαθειών του Ιδρύματος Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης (ΙΝΕΔΙΒΙΜ) που αφορούν δραστηριότητες και δημιουργίες σχετικές με την ανάπτυξη, εξέλιξη και προώθηση της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία, δημιουργήθηκε το ηλεκτρονικό 5-τομο e-book «ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΓΙΑ ΝΕΟΥΣ». Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να «κατεβάσουν» και να αποθηκεύσουν στο Η/Υ τους τον κάθε έναν από τους πέντε τόμους σε ξεχωριστά αρχεία PDF των 32 σελίδων το καθένα.
-
Ο Φορέας Διαχείρισης Εθνικών Δρυμών Βίκου - Αώου και Πίνδου έχοντας την ευθύνη της διοίκησης και διαχείρισης της μεγαλύτερης χερσαίας προστατευόμενης περιοχής της χώρας μας, του Εθνικού Πάρκου Βόρειας Πίνδου, αναπτύσσει δράσεις ενημέρωσης – ευαισθητοποίησης, για τις σημαντικές οικολογικές αξίες της περιοχής και την ανάγκη διατήρησής τους, οι οποίες απευθύνονται στην τοπική κοινωνία, στο ευρύτερο κοινό που επισκέπτεται την περιοχή και στους μαθητές όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης.
-
Με πάνω από 15.000 φυτά, ο Βαλκανικός Βοτανικός Κήπος Κρουσσίων (ΒΒΚΚ) και ο Κήπος Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης (ΚΠΕ) είναι ιδανικές τοποθεσίες για εξωσχολικές δραστηριότητες! Μαθητές από όλη την Ελλάδα μπορούν να επισκεφτούν τα «ζωντανά μουσεία» και να διερευνήσουν το Βασίλειο των Φυτών!
-
Η Ντίνα «έφυγε», πήρε τους δρόμους του ουρανού πριν ξημερώσει η 15η Μαρτίου, δύο ώρες μετά τα μεσάνυχτα. Έφυγε ήσυχα, διακριτικά, ίδια και απαράλλακτα όπως ήταν στη ζωή της.
-
Ένα εκπαιδευτικό υλικό μας έρχεται από το Πανεπιστήμιο της Κύπρου, αποτέλεσμα ερευνητικής δουλειάς, να μας βοηθήσει βήμα – βήμα στη δημιουργία και στη διατήρηση σχολικού κήπου ως εκπαιδευτικού εργαλείου.
-
Ο Γιώργος Μπλιώνης και ο Κώστας Γαβριλάκης παρουσιάζουν (ο καθένας με τη δική του ματιά) το βιβλίο “ΓΗ – ένας μικρός και εύθραυστος πλανήτης” των: Α. Γεωργόπουλου, Κ. Νικολάου, Α. Δημητρίου, Κ. Γαβριλάκη , Γ. Μπλιώνη. Τα κείμενα είναι από την παρουσίαση του βιβλίου που έγινε στη Θεσσαλονίκη την Τρίτη 9 Δεκεμβρίου 2014 στο Βιβλιοπωλείο “Πρωτοπορία” . Η παρουσίαση οργανώθηκε από το παράρτημα της ΠΕΕΚΠΕ Κ. Μακεδονίας και το περιοδικό "Για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση.
-
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε), που εμφανίστηκε ως εναλλακτική παιδαγωγική που στόχευε στη σύνδεση της εκπαίδευσης όχι μόνο με τη γνώση, αλλά με στάσεις, αξίες, συναισθήματα και δράση, καλλιέργησε στους εκπαιδευτικούς την προσδοκία ριζικών αλλαγών στην εκπαίδευση.
-
To βιβλίο του Αλέξανδρου Γεωργόπουλου «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Ζητήματα ταυτότητας», εκδόσεις Gutenberg (2014) συνοψίζει την πορεία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, ανιχνεύοντας ταυτόχρονα τη θέση της στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Πρόκειται για ένα βιβλίο αναστοχασμού και αυτοκριτικής για την ΠΕ κι έχει ιδιαίτερη αξία τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή που ελπίζουμε στο σχεδιασμό και την υλοποίηση σημαντικών αλλαγών στην εκπαίδευση. Είναι ένα βιβλίο οδηγός για όποιον είναι νέος στο χώρο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, καθώς θα τον βοηθήσει να αποκτήσει μια ξεκάθαρη, έντιμη και σφαιρική εικόνα για θεωρητικά και πρακτικά ζητήματα της ΠΕ. Παράλληλα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για όποιον ασχολείται χρόνια με την ΠΕ, καθώς είναι μια σοβαρή και ίσως η μοναδική προσπάθεια αποτίμησης της πορείας της στην Ελλάδα.
-
Το βιβλίο που παρουσιάζουμε σήμερα, το Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, με υπότιτλο Ζητήματα ταυτότητας, είναι ένα ογκώδης τόμος, 382 πυκνογραμμένων σελίδων, που διατρέχει διεξοδικά και με λεπτομέρεια κάποια σημαντικά και κομβικά θέματα που απασχολούν σήμερα την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς.
-
Είναι πολύ ευχάριστο το γεγονός δημοσιεύονται πολλά έγκριτα πονήματα για την περιβαλλοντική εκπαίδευση στην ελληνική βιβλιογραφία, όχι τόσο μεταφρασμένα συγγράμματα, αλλά έργα ελλήνων μελετητών και πανεπιστημιακών. Θα μπορούσαμε όμως να αναφέρουμε ότι η μονογραφία του Αλέξανδρου Γεωργόπουλου με τίτλο «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Ζητήματα Ταυτότητας» αποτελεί για διάφορους λόγους κάτι το ιδιαίτερο. Αυτό που σίγουρα την κάνει ιδιαίτερη είναι η απορία που δημιουργεί για το κατά πόσον πρόκειται για ένα βιβλίο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, όπως μαρτυρεί ο τίτλος (Περιβαλλοντική Εκπαίδευση) ή για ένα βιβλίο για την περιβαλλοντική εκπαίδευση, όπως αφήνει να εννοηθεί ο υπότιτλος (Ζητήματα ταυτότητας).