Θεσμικό και Μεθοδολογικό πλαίσιο της Π.Ε
Τεύχος: 20 (65)
-
Πρόκειται για έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε στην αρχή του σχολικού έτους 2020-2021, σε εκπαιδευτικούς Α΄/θμιας και Β΄/θμιας Εκπαίδευσης που υπηρετούν σε σχολικές μονάδες της Δυτικής και Ανατολικής Θεσσαλονίκης, με στόχο τη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο επηρεάζει η πανδημία την υλοποίηση σχολικών προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
-
Η αναστολή λειτουργίας των σχολείων τον Μάρτιο 2020 επηρέασαν πολύ την πορεία υλοποίησης των προγραμμάτων του προηγούμενου σχολικού έτους με αποτέλεσμα να μην ολοκληρωθούν πολλά από αυτά. Καθώς φέτος ήταν διακριτός ο προβληματισμός της εκπαιδευτικής κοινότητας για τις δυνατότητες υλοποίησης προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων, αποφασίστηκε να διερευνηθούν οι απόψεις των εκπαιδευτικών της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας για το θέμα αυτό με στόχο τον καλύτερο προγραμματισμό της υποστήριξής τους.
Τεύχος: 18 (63)
-
Η επίσκεψή μου στην 58η Biennale Τέχνης της Βενετίας το καλοκαίρι 2019 αποτέλεσε τροφή για σκέψη πάνω στο ζήτημα της Εκπαίδευσης για την Αειφορία. Τι περιλαμβάνει όμως η Εκπαίδευση για την Αειφορία; Είναι το άθροισμα των σχολικών δραστηριοτήτων (προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων) που υλοποιούνται στα σχολεία μας εδώ και 30 περίπου χρόνια; Ή αποτελεί την εξέλιξη των προηγούμενων θεματικών εκπαιδεύσεων εστιάζοντας σε μια άλλη οπτική προσαρμοσμένη στις επιταγές της σύγχρονης σύνθετης και συνεχώς μεταβαλλόμενης πραγματικότητας;
-
Το Ζεν και γενικότερα η φιλοσοφία του Βούδα, η φιλοσοφία του Επίκουρου, η κβαντική θεωρία, το software του FuzzyLogic στηρίζονται στην αμφισβήτηση της ορθής λογικής, όπως αυτή διδάσκεται στην Δύση τους τελευταίους δεκάδες αιώνες. Η θεμελίωση της ξεκινά από τον Αριστοτέλη, με την λογική του τύπου του αποκλειόμενου μέσου, δηλαδή «το «Α» δεν μπορεί ταυτόχρονα να είναι και μη «Α»».
Τεύχος: 16 - 17 (61 - 62)
-
Το 2015 υπήρξε σταθμός για την παγκόσμια κοινότητα καθώς σηματοδότησε το τέλος των Αναπτυξιακών Στόχων της Χιλιετίας και την υιοθέτηση των Νέων Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης. Κατά την Παγκόσμια Διάσκεψη Κορυφής Rio+20 για το Περιβάλλον και την Ανάπτυξη (2012), έγινε μια προσπάθεια αποτίμησης της εμπειρίας που αποκομίστηκε από την υλοποίηση των Αναπτυξιακών Στόχων (2000-2105). Στις πολυμερείς συζητήσεις που διεξήχθησαν, πριν και κατά τη Διάσκεψη, διαπιστώθηκαν τα κενά και οι παραλήψεις του προηγούμενου πλαισίου δράσης και αποφασίστηκε η δημιουργία ενός νέου πλαισίου το οποίο θα έπρεπε να έχει οικουμενικό χαρακτήρα, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι προκλήσεις έχουν πλέον παγκόσμια διάσταση και αφορούν όλο τον πλανήτη.
Τεύχος: 8 (53)
-
Το παρόν άρθρο φιλοδοξεί να ενημερώσει την εκπαιδευτική κοινότητα και ιδιαίτερα όσους ασχολούνται με θέματα Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη, για το πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί διεθνώς και από το οποίο επιστημονικές ενώσεις, οργανισμοί, η κοινωνία των πολιτών μπορούν να αντλήσουν στοιχεία για τη διαμόρφωση των προτάσεων και των δραστηριοτήτων τους.
Τεύχος: 7 (52)
-
Η συνάντηση εργασίας διοργανώθηκε στην αρχή της χρονιάς (17 Σεπτεμβρίου 2014) στο Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας-Θράκης με στόχο την ανταλλαγή ιδεών και την κατάθεση προβληματισμών μεταξύ έμπειρων εκπαιδευτικών στο χώρο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
Τεύχος: 2 (47)
-
Η απόφαση της ΠΕΕΚΠΕ να πραγματοποίηση το 6ο Συνέδριο της, στην πόλη της Θεσσαλονίκης, μπορεί να έγινε με αφορμή τον εορτασμό της πόλης για την απελευθέρωση της, συνέπεσε όμως με τα είκοσι χρόνια λειτουργίας της Ένωσης και την ιδιαίτερη σημασία που αποκτούσε αυτό, μιας και η ιδέα και οι ενέργειες για τη δημιουργία της ΠΕΕΚΠΕ, ξεκίνησε από αυτή την πόλη.
-
Βρισκόμαστε στο 1990. Όσοι και όσες από μας δουλεύαμε στο χώρο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Π.Ε.) είχαμε νοιώσει συχνά την ανάγκη για επικοινωνία, ανταλλαγή εμπειριών και απόψεων, για εκτίμηση και αξιολόγηση της δουλειάς μας, αλλά και για βαθύτερη ενασχόληση με τα θεωρητικά ζητήματα. Κάποιοι και κάποιες από μας συναντιόμασταν στα επιμορφωτικά σεμινάρια για την Π.Ε. χωρίς ωστόσο να έχουμε την ευκαιρία, εμείς οι παλιότεροι, να κουβεντιάσουμε σε βάθος τα ζητήματα που μας απασχολούσαν.
-
Δεκέμβρης 2012 – 6ο Συνέδριο της ΠΕΕΚΠΕ – συμπληρώνονται ακριβώς είκοσι χρόνια από την Ιδρυτική Συνέλευση της Ένωσης, στο Βόλο, τον Νοέμβρη του 1992, στο Διήμερο Συνέδριο του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με θέμα: «Οικολογία και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση». Έχει διπλά συμβολική αξία που επιχειρείται εδώ, σε αυτό το Συνέδριο, μια μικρή αποτίμηση της πορείας της Ένωσης και του θεσμού της Π.Ε, εφόσον η απαρχή για τη δημιουργία της Ένωσης ξεκίνησε από εδώ, από τη Θεσσαλονίκη.
-
Η Π.Ε. από την πρώτη εμφάνισή της στη χώρα μας συνδέθηκε όχι μόνο με την προσπάθεια αλλαγής των στάσεων, αντιλήψεων, πρακτικών κ.λ.π. που προκαλούν ή εντείνουν τα προβλήματα του περιβάλλοντος, αλλά και με την επιδίωξη αλλαγών και την εισαγωγή καινοτομιών στο σχολείο και τα εκπαιδευτικά συστήματα. Στα βασικά κείμενα μάλιστα των διεθνών συνεδρίων για την Π.Ε., οι δύο αυτές επιδιώξεις, δηλαδή η έξοδος από την οικολογική κρίση αλλά και από την κρίση της εκπαίδευσης, δεν θεωρούνται ανεξάρτητες μεταξύ τους αλλά διαπλέκονται και αλληλο-συμπληρώνονται.
Τεύχος: 1 (46)
-
Η εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφορία στο νέο Πρόγραμμα Σπουδών Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης |
Κατά το σχολικό έτος 2011-12, εφαρμόστηκε πιλοτικά το νέο Πρόγραμμα Σπουδών υποχρεωτικής εκπαίδευσης σε 188 σχολικές μονάδες: 21 Νηπιαγωγεία, 99 Δημοτικά Σχολεία και 68 Γυμνάσια όλης της χώρας. Σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα Σπουδών εισάγεται το μάθημα Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΠΕΑΑ) στο υποχρεωτικό Πρόγραμμα Σπουδών του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού και του Γυμνασίου, έτσι ώστε να δίνεται σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες η δυνατότητα να αποκτήσουν σχετικές με το περιβάλλον γνώσεις, στάσεις και ικανότητες.
-
Τα μεθοδολογικά μοντέλα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που μπορούν να ενταχθούν στο αναλυτικό πρόγραμμα της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είναι δύο: