20 (65)
Τεύχος: 20 (65)
-
To 8ο Πανελλήνιου Συνεδρίου της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.) με τίτλο «Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση με στόχο την Αειφορία στην εποχή της κλιματικής αλλαγής», μετά από μια σχεδόν εξάμηνη περιπέτεια, ολοκλήρωσε με μεγάλη επιτυχία τις τριήμερες εργασίες του την Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου 2020. Το 8ο Συνέδριο που διοργάνωσε το Παράρτημα Δυτικής Ελλάδας της ΠΕΕΚΠΕ, προστίθεται στην χρονοσειρά των συνεδρίων της Ένωσης, η οποία έχει διάρκεια λίγο μεγαλύτερη από μια εικοσαετία.
-
Η θεωρητική αυτή εργασία βασίζεται και αξιοποιεί την προβληματική που έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο του διεθνούς διαλόγου και με βάση τα πορίσματα από την εκπαιδευτική έρευνα για την κλιματική αλλαγή, θέτοντας και επιχειρώντας να απαντήσει στα ακόλουθα τρία ερωτήματα: (α) ποια η σημασία της εκπαίδευσης στο πλαίσιο της Δράσης ενάντια στην κλιματική αλλαγή, (β) ποιες οι διαφορετικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η εκπαίδευση για κλιματική αλλαγή, και (γ) ποιες οι χρήσιμες επισημάνσεις για τη διδασκαλία και τη μάθηση για την κλιματική αλλαγή με βάση την σχετική έρευνα. Ο κρίσιμος ρόλος της εκπαίδευσης για την κλιματική αλλαγή αναδεικνύεται μέσα από μια σύντομη ανασκόπηση των βασικών πρωτοβουλιών και των θέσεων που εμπεριέχουν οι επίσημες πολιτικές των διεθνών οργανισμών.
-
Τα μηνύματα για την κλιματική αλλαγή είναι πλέον καθημερινά και όλο και πιο δυσοίωνα. Ο πλανήτης φαίνεται ότι έχει μπει σε μια τροχιά αλλαγών που είναι δύσκολο να αναχαιτιστούν, ακόμα και αν σταματήσουν άμεσα όλες οι εκπομπές των θερμοκηπικών αερίων – κάτι που, έτσι κι αλλιώς, δεν φαίνεται πιθανό στο μέλλον. Και όσο κι αν μέχρι πρόσφατα θεωρούσαμε ότι οι επιπτώσεις αφορούν περιοχές μακριά από μας, έχει αρχίσει να γίνεται σαφές ότι κανείς δεν είναι προστατευμένος.
-
Στην παρούσα έρευνα επιχειρείται η διερεύνηση των αλληλεπιδράσεων των παιδιών με τα υλικά τους φύσης και τα έντομα, που μέσα από συμμετοχικές διαδικασίες, μπορούν να οδηγήσουν στην αναμόρφωση του εσωτερικού χώρου του νηπιαγωγείου. Στο πλαίσιο προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, πραγματοποιήθηκε έρευνα δράσης σε νηπιαγωγείο μιας υπαίθριας κωμόπολης του Νομού Μαγνησίας με τη συμμετοχή επτά νηπίων και προνηπίων ηλικίας 4-5 ετών με επίκεντρο τη διαμόρφωση της τάξης του νηπιαγωγείου με στοιχεία της φύσης, οικεία από το ελεύθερο παιχνίδι των παιδιών στην αυλή του σχολείου.
-
Η ανάπτυξη και χρήση περιβαλλοντικών μονοπατιών στην εκπαίδευση δεν είναι πρόσφατη, ελάχιστες, ωστόσο, δημοσιευμένες ερευνητικές εργασίες έχουν εκπονηθεί. Σκοπός της μελέτης είναι η διερεύνηση των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε ΚΠΕ για την αξία του "περιβαλλοντικού μονοπατιού" ως ολιστικής βιωματικής προσέγγισης στην εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφορία μέσα από τα ΚΠΕ. Διενεργήθηκε ποσοτική εμπειρική έρευνα με κατάλληλο ερωτηματολόγιο που διανεμήθηκε σε 42 εκπαιδευτικούς ΚΠΕ.
-
Η εργασία παρουσιάζει το πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης «Πολύτιμες… οι σταγόνες του νερού» που υλοποιήθηκε το σχολικό έτος 2019– 2020 στο 15ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης με την συμμετοχή παιδιών της Β΄ Γυμνασίου. Σκοπό είχε την ενημέρωση, την συζήτηση, την καλλιέργεια της κριτικής ικανότητας, την εξαγωγή συμπερασμάτων, την διατύπωση προτάσεων και την ανάπτυξη δράσεων που σχετίζονται με το νερό και τον ανεκτίμητο ρόλο του στο φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον.
-
Το πρόγραμμα με Θέμα «Οι φίλοι μας, τα ζώα» πραγματοποιήθηκε από τους μαθητές και τις μαθήτριες της Δευτέρας Τάξης του 41ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών, στα πλαίσια της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Η επιλογή του θέματος και η πραγματοποίηση του προγράμματος στηρίχτηκε στα προσωπικά βιώματα και τις εμπειρίες των μαθητών και των μαθητριών από την καθημερινότητά τους και συνδέθηκε κυρίως με το μάθημα της «Μελέτης Περιβάλλοντος», καθώς και με τα περισσότερα μαθήματα του Αναλυτικού Προγράμματος.
-
Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της διαρκούς στήριξης των εκπαιδευτικών, που υλοποιούν προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, ανέλαβε την πρωτοβουλία δια της Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της ίδρυσης του Τοπικού Θεματικού Δικτύου Π.Ε.: «Οι σχολικοί κήποι της Δυτικής Θεσσαλονίκης» το σχολικό έτος 2014-2015 αναλαμβάνοντας να στηρίξει με εκπαιδευτικό υποστηρικτικό υλικό και επιμορφωτικά σεμινάρια το έργο των σχολικών ομάδων, που θα ενταχθούν στο Δίκτυο.
-
Πρόκειται για έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε στην αρχή του σχολικού έτους 2020-2021, σε εκπαιδευτικούς Α΄/θμιας και Β΄/θμιας Εκπαίδευσης που υπηρετούν σε σχολικές μονάδες της Δυτικής και Ανατολικής Θεσσαλονίκης, με στόχο τη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο επηρεάζει η πανδημία την υλοποίηση σχολικών προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
-
Η αναστολή λειτουργίας των σχολείων τον Μάρτιο 2020 επηρέασαν πολύ την πορεία υλοποίησης των προγραμμάτων του προηγούμενου σχολικού έτους με αποτέλεσμα να μην ολοκληρωθούν πολλά από αυτά. Καθώς φέτος ήταν διακριτός ο προβληματισμός της εκπαιδευτικής κοινότητας για τις δυνατότητες υλοποίησης προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων, αποφασίστηκε να διερευνηθούν οι απόψεις των εκπαιδευτικών της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας για το θέμα αυτό με στόχο τον καλύτερο προγραμματισμό της υποστήριξής τους.
-
Ποιος θα αρνιότανε ότι ο χώρος, οργανωμένος σε “τόπους” ως οριοθετημένα σκηνικά δεν αποτελεί σημαντική πηγή ατομικής και συλλογικής ταυτότητας, καθώς μέσα σε αυτούς διασταυρώνονται οι κοινωνικές μας σχέσεις, τα νοήματα και οι συλλογικές μας μνήμες; Άρα η ταυτότητα του ατόμου, δεν είναι απλά μόνο ένας ατομικός ή κοινωνικός προσδιορισμός, αλλά και ένας «χωρικός» προσδιορισμός.
-
Την τελευταία περίοδο, δεδομένων των πρωτόγνωρων συνθηκών στις οποίες ζούμε λόγω της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης, πολλοί εκπαιδευτικοί προβληματίζονται για τη νέα πραγματικότητα και γίνονται προσπάθειες προσαρμογής στα νέα δεδομένα όπως ψηφιοποίησης υπάρχοντος εκπαιδευτικού υλικού και παραγωγής «επίκαιρου» εκπαιδευτικού υλικού. Μια τέτοια προσπάθεια είναι το υλικό «Η Αειφορία στην εποχή του Κορονοϊού» της Συγγραφικής Ομάδας του Αειφόρου Σχολείου που δημοσιεύτηκε στο διαδίκτυο τον Μάιο 2020.
-
Το βιβλίο ανήκει στη σειρά των εκδόσεων ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ: “διαβάζω ιστορίες”. Η σειρά είναι σχεδιασμένη να προσφέρει στα παιδιά του Δημοτικού σχολείου μια διασκεδαστική εμπειρία ανάγνωσης επιμελημένη παιδαγωγικά και πάντα ανάλογη με την ηλικία των παιδιών.
-
Επιστολή του Δ.Σ. της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. στο Υ.ΠΑΙ.Θ. σχετικά με τη λειτουργία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης το σχ. έτος 2020-21 (υπό συνθήκες πανδημίας COVID-19).
-
Ανακοίνωση για παρακολούθηση του 8ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με θέμα: «Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση με στόχο την Αειφορία στην εποχή της κλιματικής αλλαγής» το οποίο θα πραγματοποιηθεί στις 11, 12 και 13 Σεπτεμβρίου (διαδικτυακά) λόγω των έκτακτων συνθηκών.
-
Επιστολή του Δ.Σ. της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. στην Υπουργό και Υφυπουργό Παιδείας για Συμμετοχή της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. σε μελλοντική διαβούλευση-διάλογο για το θεσμικό πλαίσιο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
-
Επιστολή του Δ.Σ. της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. στην Επιτροπή Προστασίας του Περιβάλλοντος της Βουλής για την εύρυθμη λειτουργία και υποστήριξη του θεσμού της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
-
Την Παρασκευή 3 Ιουλίου 2020 και ώρα 10 μ.μ., πραγματοποιήθηκε στο Υ.ΠΑΙ.Θ. συνάντηση αντιπροσωπείας του Διοικητικού Συμβουλίου της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.) αρχικά με συνεργάτες της Υφυπουργού Παιδείας (κ.κ. Αντωνόπουλο, Μαυρικάκη, Παλίλη, Παναγιωτίδη, και Παπαθεοφάνη) και στη συνέχεια με τη Γ. Γραμματέα Πρωτοβάθμιας - Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Υ.ΠΑΙ.Θ κ. Αναστασία Γκίκα για επείγοντα ζητήματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
-
Επιστολή του Δ.Σ. της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. για την απουσία αναφοράς του θεσμού των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Σχολικών Δραστηριοτήτων με αφορμή δράσεις της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος 2020.
-
Φίλοι και Συνάδελφοι της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης,
Αυτή τη βδομάδα εν μέσω πανδημίας χάσαμε την αγαπημένη φίλη και συνάδελφο, Νέτα Γαζίλα, μαθηματικό και εικαστικό, ενταγμένη στο οικολογικό κίνημα και πρωτοπόρο στη προώθηση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης πριν καν θεσμοθετηθεί.