Παρουσιάστηκε στις 31/5/2023 η 3η έκδοση του βιβλίου «Γνωρίζω τον τόπο μου μέσα από περιβαλλοντικά μονοπάτια – Άλιμος» στη θεατρική σκηνή του Δήμου Αλίμου «Κάρολος Κουν» με την παρουσία 200 ατόμων (εκπαιδευτικών, μαθητών, γονέων, δημοτών, εκπροσώπων τοπικών φορέων). Το βιβλίο αυτό αποτελεί καρπό μιας διασχολικής συνεργασίας ορισμένων τάξεων Δημοτικών Σχολείων του Αλίμου κατά τη διετία 1999-2001.
Βιβλιοπαρουσίαση
Τεύχος: 25 (70)
-
-
Ο συλλογικός τόμος με τίτλο «Συμμετοχικότητα και Εκπαίδευση για την Αειφόρο ανάπτυξη», από την Κωνσταντία Ταμουτσέλη (πρώην υπεύθυνης Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και καθηγήτριας του ΠΤΔΕ του ΑΠΘ), ουσιαστικά δημιουργεί ή και κλείνει ένα κύκλο βιβλίων, αν αυτό το πρόσφατο βιβλίο το σκεφτούμε στο/ν πλαίσιο που δημιουργούν τα προηγούμενα: «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και σχολικός χώρος» και «Δημιουργώντας Βιώσιμα σχολικά περιβάλλοντα».
-
Το θέμα του βιβλίου “γεννήθηκε” από την εμπειρική έρευνα που πραγματοποίησε η συγγραφέας σε 5 σχολεία της Βέροιας με θέμα τη σχέση των παιδιών με τον αστικό χώρο, στα πλαίσια της διδακτορικής της διατριβής, “ενηλικιώθηκε” μετά από πολλές αναζητήσεις με την ολοκλήρωση της διατριβής που έθεσε το παιδί και την πόλη σε μια νέα σχέση μέσα από το παιχνίδι, “ωρίμασε” δε με την έκδοση αυτού του βιβλίου.
Τεύχος: 23-24 (68-69)
-
Ο 21ος αιώνας ήρθε αντιμέτωπος με μια πρωτόγνωρη ένταση της κλιματικής κρίσης, παρ’ όλο που δεν είναι ένα καινούργιο φαινόμενο. Είναι αδιαμφισβήτητο πως η φύση έχει βιώσει πολλές κλιματικές αλλαγές στην ιστορία της, αλλά είναι πρώτη φορά που γίνεται τόσο γρήγορα σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα.
-
Ο Γκιγιόμ Φαμπουρέλ, καθηγητής Γεωγραφίας, Αστικού σχεδιασμού και Πολιτικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο της Λιόν, μετά την έκρηξη της πανδημίας του Covid-19, κυκλοφορεί ένα Μανιφέστο για μια οικολογική μετα- αστική κοινωνία, με τον τίτλο «Να τελειώνουμε με τις Μεγαλουπόλεις», προσδιορίζοντας ότι η πρωταρχική αιτία της εμφάνισης και της διασποράς του Covid-19, πρέπει να αναζητηθεί στην αυξανόμενη αστικοποίηση της Γης, η οποία έχει επιταχυνθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε να μπορούμε να μιλάμε πια, για «μητροπολιτικοποίηση του κόσμου».
-
Ένα μικρό βιβλίο με δύο δοκίμια του Γερμανού φιλοσόφου και κοινωνιολόγου Georg Simmel, που θα μπορούσε να θεωρηθεί και ο πρωτοπόρος στην οικολογική προσέγγιση της πόλης, που δημοσιεύτηκαν αρχές του 19ου αιώνα. Μαζί και μια εξαιρετική εισαγωγή του σύγχρονου Γάλλου φιλοσόφου και κοινωνικού Ανθρωπολόγου Philippe Simay.
Τεύχος: 22 (67)
-
Ένα σημαντικό βιβλίο του Γερμανού φιλόσοφου Χάνς Γιώνας, εβραϊκής καταγωγής, που έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του στην Αμερική. Το βιβλίο κυκλοφόρησε στην Ελλάδα το 2018, ενώ είχε εκδοθεί στις ΗΠΑ το 1979. Ο Γιώνας στο βιβλίο του αυτό, αναζητεί μια νέα ηθική, ικανή να ανταποκριθεί στις προκλήσεις ενός τεχνολογικού πολιτισμού απειλούμενου από τον κίνδυνο της αυτοκαταστροφής.
-
Ο David Quammen Αμερικανός, είναι συγγραφέας πολλών βιβλίων επιστήμης και οικολογίας, αλλά και δημοσιογράφος, γι’ αυτό και η γραφή του αιχμαλωτίζει με τον αφηγηματικό τρόπο που καταφέρνει να μας μεταφέρει στις περιπέτειες των ερευνητών, όταν πασχίζουν σε απομακρυσμένα μέρη του κόσμου, να αποκαλύψουν τα μυστήρια της φύσης και των σχέσεων μεταξύ ανθρώπων και ζώων.
Τεύχος: 21 (66)
-
Σήμερα γίνεται πιο φανερή η ανάγκη μετασχηματισμού δομών και συνηθειών που έχουν εμπεδωθεί στην καθημερινότητα μας και φαντάζουν τόσο φυσιολογικές και αυτονόητες, ώστε να αμφισβητείται οποιαδήποτε απόπειρα μετασχηματισμού τους. Το πρόταγμα της αειφορίας ως το σύγχρονο όραμα και αίτημα κάθε πολιτικής επιλογής, απαιτεί αλλαγές τόσο στις αξίες όσο και στις πρακτικές μας.
-
Και σ' αυτό το βιβλίο του ο Γάλλος στοχαστής Έντγκάρ Μορέν συνεχίζει την αναζήτηση δρόμων για τη μεταρρύθμιση της σκέψης, μέσα από τις αόρατες αλληλεπιδράσεις μεταξύ του όλου και των τμημάτων της γνώσης.
-
Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) Περτουλίου-Τρικκαίων τη χρονική περίοδο 2017-2020 δημιούργησε, σε ηλεκτρονική μορφή, καινοτόμο εκπαιδευτικό υλικό με τίτλο: «Εκπαίδευση για το Οικολογικό Αποτύπωμα».
-
Το εκπαιδευτικό υλικό «Αειφορία και COVID-19: Εκπαιδευτικές δραστηριότητες για την κατανόηση της πανδημίας από τη σκοπιά της Εκπαίδευσης για την Αειφορία», απευθύνεται σε μαθητές/τριες της ΣΤ΄ Δημοτικού, Γυμνασίου & Λυκείου και διασυνδέεται με τους διδακτικούς στόχους πολλών μαθημάτων του Αναλυτικού Προγράμματος όλων των τάξεων.
Τεύχος: 20 (65)
-
Ποιος θα αρνιότανε ότι ο χώρος, οργανωμένος σε “τόπους” ως οριοθετημένα σκηνικά δεν αποτελεί σημαντική πηγή ατομικής και συλλογικής ταυτότητας, καθώς μέσα σε αυτούς διασταυρώνονται οι κοινωνικές μας σχέσεις, τα νοήματα και οι συλλογικές μας μνήμες; Άρα η ταυτότητα του ατόμου, δεν είναι απλά μόνο ένας ατομικός ή κοινωνικός προσδιορισμός, αλλά και ένας «χωρικός» προσδιορισμός.
-
Την τελευταία περίοδο, δεδομένων των πρωτόγνωρων συνθηκών στις οποίες ζούμε λόγω της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης, πολλοί εκπαιδευτικοί προβληματίζονται για τη νέα πραγματικότητα και γίνονται προσπάθειες προσαρμογής στα νέα δεδομένα όπως ψηφιοποίησης υπάρχοντος εκπαιδευτικού υλικού και παραγωγής «επίκαιρου» εκπαιδευτικού υλικού. Μια τέτοια προσπάθεια είναι το υλικό «Η Αειφορία στην εποχή του Κορονοϊού» της Συγγραφικής Ομάδας του Αειφόρου Σχολείου που δημοσιεύτηκε στο διαδίκτυο τον Μάιο 2020.
-
Το βιβλίο ανήκει στη σειρά των εκδόσεων ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ: “διαβάζω ιστορίες”. Η σειρά είναι σχεδιασμένη να προσφέρει στα παιδιά του Δημοτικού σχολείου μια διασκεδαστική εμπειρία ανάγνωσης επιμελημένη παιδαγωγικά και πάντα ανάλογη με την ηλικία των παιδιών.
Τεύχος: 19 (64)
-
Μια συναρπαστική ιστορία για την αξία και τη διατήρηση της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς μας αφηγείται η Καλλιόπη Στάρα στο παραμύθι της «Το δέντρο του μικρού μας κόσμου», ένα αιωνόβιο δέντρο που «φύλαγε τις μνήμες ενός μικρού χωριού!».
-
Τα τοπικά είναι μια σειρά συλλογικών τόμων αφιερωμένων σε θέματα που συνδέονται με τη γνώση, ιδιαίτερα στις επιστήμες του ανθρώπου.To θέμα, στο οποίο αφιερώνεται ένας τόμος, αποτελεί αντικείμενο συζήτησης ενός εργαστηρίου, που προηγείται της έκδοσης του τόμου, τα δε κείμενα που προτείνονται για τον τόμο υποβάλλονται σε κρίση από επιστήμονες ειδικούς στο ανάλογο αντικείμενο και δεν συμπίπτουν με τις εισηγήσεις του εργαστηρίου.
-
Η αμφισβήτηση της βαθιάς ριζωμένης αντίληψης της ανάπτυξης ως λύση σε κάθε οικονομικό, κοινωνικό και περιβαλλοντικό πρόβλημα ξεκινάει από τη δεκαετία του ’70, όταν η Λέσχη της Ρώμης συζητάει για τα «όρια της Ανάπτυξης». Αρχίζει να εδραιώνεται με την Έκθεση της Brundtland “για το κοινό μας μέλλον” τη δεκαετία του ΄80 και το 1992 στη Διεθνή Διάσκεψη στο Ρίο για το «Περιβάλλον και την Ανάπτυξη» εισέρχεται η έννοια της Αειφορίας. Στη Διακήρυξη της Διάσκεψης (Agenda 21) δίδεται η οδηγία για «ευαισθητοποίηση των πολιτών για την Αειφορία».
Τεύχος: 18 (63)
-
Ο οδηγός εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» είναι απόρροια των δύο πρώτων χρόνων εφαρμογής του ομώνυμου εκπαιδευτικού προγράμματος σε σχολεία της Αθήνας τα σχολικά έτη 2016-17 και 2017-18.
-
Ο συλλογικός τόμος είναι προϊόν εμπλοκής τριαντατριών σχολείων από όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, στο κάλεσμα επαναχρησιμοποίησης – ανακύκλωσης υλικών στα σχολεία που συμμετείχαν στο διαγωνισμό «Βραβείο Αειφόρου σχολείου» και μπορεί να αποτελέσει χρήσιμο εκπαιδευτικό υλικό, εφόσον συγκεντρώνει εξαιρετικές ιδέες αξιοποίησης «άχρηστων υλικών» που μπορούν να γίνουν «εργαλεία» στην εκπαιδευτική διαδικασία.
-
Το Κ.Π.Ε. Μεσολογγίου προχώρησε στην παραγωγή ενός δίτομου εκπαιδευτικού υλικού με τίτλο «Της λίμνης το νερό, της θάλασσας το αλάτι, λιμνοθάλασσας παλάτι» σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή, μετά από σχετική έγκριση του Ι.Ε.Π. και του ΥΠ.Π.Ε.Θ.
-
Το Κ.Π.Ε. Περτουλίου-Τρικκαίων τη σχολική χρονιά 2017-2018 προχώρησε στην παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού με τίτλο: «130.000 ΧΡΟΝΙΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣ ΣΤΟ ΣΠΗΛΑΙΟ ΤΗΣ ΘΕΟΠΕΤΡΑΣ» τόσο σε έντυπη όσο και σε ηλεκτρονική μορφή.
Τεύχος: 16 - 17 (61 - 62)
-
Στην παρουσίαση του βιβλίου της Άβρας Αυδή και της Μελίνας Χατζηγεωργίου με τίτλο Όταν ο Δάσκαλος Μπαίνει σε Ρόλο. 50 Προτάσεις για Θεατρικά Εργαστήρια με Δάσκαλο σε Ρόλο την οποία επιχειρώ εδώ, το ερώτημα που κυρίως θα με απασχολήσει είναι ακριβώς το πώς το βιβλίο τοποθετείται στη σημερινή εκπαιδευτική συγκυρία. Ποια είναι, όμως, τα σημαντικότερα χαρακτηριστικά αυτής της συγκυρίας;
-
Το Κ.Π.Ε. Περτουλίου-Τρικκαίων τη σχολική χρονιά 2014-2015 προχώρησε στην παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού με τίτλο: «Αειφόρο ελατόδασος Περτουλίου» τόσο σε έντυπη όσο και σε ηλεκτρονική μορφή.
-
Από καταβολής κόσμου οι άνθρωποι έψαχναν τα μυστικά της μακροζωίας και της αιώνιας νιότης. Σήμερα παρά την ανάπτυξη της επιστημονικής έρευνας και την εξέλιξη της ιατρικής τεχνολογίας στις δυτικές κοινωνίες ή όπως θα λέγαμε στον αναπτυγμένο κόσμο, οι περιοχές με τα μεγαλύτερα ποσοστά υγιών αιωνόβιων ανά τον κόσμο, οι λεγόμενες μπλε ζώνες μακροζωίας, δεν καταγράφονται σε περιοχές που βρίσκονται στην κορυφή της οικονομικής ανάπτυξης. Μπορεί η ιατρική σήμερα να κάνει θαύματα, αλλά η υποβάθμιση της ποιότητας ζωής, η ρύπανση του περιβάλλοντος, οι ρυθμοί της σύγχρονης ζωής και η κάθε είδους ανασφάλεια, κάνουν όλο και πιο δύσκολο, οι άνθρωποι να μπορούν να ζουν μια υγιεινή και χωρίς άγχος ζωή.
Τεύχος: 15 (60)
-
Οι συγγραφείς του βιβλίου «Η Θεσσαλονίκη των νερών», γνωστοί στον οικολογικό χώρο, επιχειρούν στο βιβλίο αυτό με συστηματικό και τεκμηριωμένο τρόπο, τη σύνδεση της ιστορίας της Θεσσαλονίκης με τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά του τόπου και του τοπίου της περιοχής, εστιάζοντας κυρίως στο υδάτινο παρελθόν της από τους προϊστορικούς χρόνους μέχρι σήμερα.
-
“Ζιζάνια” τα αυτοφυή φυτά στις πόλεις, που φυτρώνουν στα κράσπεδα των δρόμων, στις σχολικές αυλές, σε εγκαταλελειμμένα μέρη, που επιμένουν να ζουν μαζί μας – συνανθρωπιστικά - μέσα στις δύσκολες συνθήκες των πόλεων. “Ανεπιθύμητα” γιατί δεν έχουν οικονομική αξία και για τους περισσότερους, ούτε και αισθητική, όταν φυτρώνουν μέσα σε “διαχειριζόμενα” φυσικά περιβάλλοντα στις πόλεις, όπως σε πάρκα, κήπους και γλάστρες.
-
Το Κ.Π.Ε. Περτουλίου-Τρικκαίων τη σχολική χρονιά 2014-2015 προχώρησε στην παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού με τίτλο: «Πρακτικός οδηγός δημιουργίας σχολικού λαχανόκηπου: μια παιδαγωγική και βιωματική προσέγγιση» τόσο σε έντυπη όσο και σε ηλεκτρονική μορφή.
-
Το παιδαγωγικό υλικό Περιβαλλοντική – Κλιματική Μετανάστευση δημιουργήθηκε από Υπεύθυνους Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, στελέχη Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και εκπαιδευτές Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων του Νομού Αττικής, οι οποίοι συμμετείχαν στο Επιμορφωτικό Πρόγραμμα Μικτής Μάθησης του Ευρωπαϊκού έργου «S.A.M.E. WORLD – Αειφορία | Ευαισθητοποίηση |Κινητοποίηση | Περιβάλλον» στην Παγκόσμια Εκπαίδευση, που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο πλαίσιο του Προγράμματος EuropeAid.
Τεύχος: 14 (59)
-
Ο Tim Ingold, βρετανός ανθρωπολόγος που ξεκίνησε από τις φυσικές επιστήμες και διαπιστώνοντας πολύ νωρίς την «κλειστή» πειθαρχία των φυσικών επιστημών, οδηγήθηκε στην κοινωνική ανθρωπολογία, ανακαλύπτοντας ότι η μελέτη των ανθρώπων ως κοινωνικών όντων και η μελέτη τους ως οργανισμών, συνιστούσαν δύο ριζικά διαφορετικά εγχειρήματα.
-
Η οικονομική μεγέθυνση (άλλο αν δηλώνεται ως ανάπτυξη), το πρόταγμα του κυρίαρχου καπιταλιστικού συστήματος, που για να συντηρηθεί ως οικονομικό και πολιτικό σύστημα χρειάζεται σταθερά τη διαρκή αύξηση της παραγωγής και της κατανάλωσης, οδήγησε στην πολύπλευρη κρίση που βιώνουμε σήμερα. Η όξυνση αυτής της κρίσης οδηγεί ακόμα και στην ιδιωτικοποίηση των βασικών κοινών αγαθών και υπηρεσιών - στοιχεία για την ίδια την επιβίωση μας - όπως του νερό (ιδιωτικοποίηση ΕΥΑΘ), του αέρα (εμπόριο ρύπων) και της γης (αιγιαλός, δασικές εκτάσεις κλπ) .
Τεύχος: 13 (58)
-
Ο Σταύρος Καραγεωργάκης γνωστός μεταφραστής, επιμελητής βιβλίων και αρθρογράφος σε σειρά συλλογικών τόμων που πραγματεύονται ζητήματα περιβαλλοντικής ηθικής, πολιτικής οικολογίας και περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, στο βιβλίο του αυτό συγκεντρώνει δημοσιευμένα κείμενα που αφορούν τόσο τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση, τα δικαιώματα των μη ανθρώπινων ζώων και την κλιματική αλλαγή, όσο και ζητήματα κοινωνικής οικολογίας και περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
-
Ο Γιουβάλ Νώε Χαράρι καθηγητής Ιστορίας του Εβραϊκού Πανεπιστημίου της Ιερουσαλήμ, έγραψε ένα εντελώς διαφορετικό και ενδιαφέρον βιβλίο Ιστορίας, επιχειρώντας να ερμηνεύσει το σύνολο της ανθρώπινης ιστορίας υπό το πρίσμα τόσο της βιολογικής εξέλιξης του ανθρώπινου είδους, όσο και των πολιτισμικών μετασχηματισμών που συντελέστηκαν από την εμφάνιση του μέχρι σήμερα. Μολονότι το βιβλίο συστήνεται ως ιστορικό, αφιερώνει μεγάλο μέρος στο παρόν του ανθρώπου, προσπαθώντας να δώσει απαντήσεις μέσα στο πλαίσιο της εξελικτικής διαδικασίας σε ερωτήματα όπως:
-
Το 2015 δημοσιεύτηκαν τα πρακτικά των δύο συναντήσεων που πραγματοποιήθηκαν στη Θεσσαλονίκη με θέμα «Νέες ιδέες και νέοι προσανατολισμοί στα περιβαλλοντικά και πολιτιστικά προγράμματα». Η πρώτη συνάντηση εκπαιδευτικών είχε λάβει χώρα τον Απρίλιο του 2103 και η δεύτερη τον Μάιο του 2014. Η ιδέα για τη διοργάνωσή τους γεννήθηκε στα τέλη του 2012, λίγους μήνες αφότου αναλάβαμε υπεύθυνοι Πολιτιστικών Θεμάτων και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης.
Τεύχος: 12 (57)
-
Πριν από λίγους μήνες κυκλοφόρησε στα ελληνικά για πρώτη φορά ένα από τα πιο κλασικά βιβλία της οικολογικής σκέψης, Η Οικολογία της Ελευθερίας του Μάρεϊ Μπούκτσιν. Πρόκειται για ένα έργο τόσο θεμελιώδες για το οικολογικό κίνημα και την ανάπτυξη της οικολογικής σκέψης όσο η Σιωπηλή Άνοιξη της Ρέιτσελ Κάρσον ή το Walden του Ντέιβιντ Θορώ. Ο Μάρεϊ Μπούκτσιν (Murray Bookchin: 1921-2006) είναι ένας από τους πιο αγαπητούς οικολόγους στοχαστές του ελληνικού αναγνωστικού κοινού και για να το καταλάβει κανείς αρκεί να δει τον αριθμό των μεταφρασμένων βιβλίων του στα ελληνικά [γύρω στα 20 (!!!), αν συμπεριλάβουμε και κάποια εκτενή άρθρα του που έχουν κυκλοφορήσει με τη μορφή βιβλίου].
-
Το βιβλίο Μπάμπι. Η ιστορία μιας ζωής μέσα στο δάσος είναι ο πρώτος τίτλος των εκδόσεων Κυαναυγή και αποτελεί την πρώτη ολόκληρη και μη διασκευασμένη μετάφραση του κλασικού μυθιστορήματος. Κυκλοφόρησε το 1923 από τον εβραϊκής καταγωγής Φίλιξ Ζάλτεν και είναι μια ιστορία γνωστή στους περισσότερους από την ομώνυμη ταινία του Ντίσνεϊ. Ωστόσο, ο Μπάμπι του Ντίσνεϊ δεν είναι ο πραγματικός Μπάμπι. Ο Ντίσνεϊ άλλαξε αρκετά την αρχική ιστορία, δίνοντας έμφαση στο αντικυνηγετικό της σκέλος, το οποίο αποτελεί και τη βάση της ταινίας. Η σπουδαιότητα του βιβλίου, όμως, δεν εγκλωβίζεται εδώ, παρόλο που ο Μπάμπι έδωσε μεγάλη ώθηση στο αντικυνηγετικό κίνημα. Πρόκειται για ένα βιβλίο πολυεπίπεδο με πολλαπλά νοήματα και σημασίες.
-
Η αειφόρος ανάπτυξη επινοήθηκε προκειμένου να δώσει διέξοδο στο παρωχημένο καπιταλιστικό μοντέλο. Αποκαθαρμένη από αρνητικές συνδηλώσεις, υποσχέθηκε έλεγχο της ασύδοτης οικονομίας και προστασία του περιβάλλοντος. Στην πραγματικότητα όμως, υποστήριξε μια άτυπη διαιτησία υπέρ της οικονομίας και σε βάρος του περιβάλλοντος. Σε αυτή την προσπάθεια στρατεύτηκαν ακόμα και όργανα του διεθνούς δικαίου όπως ο ΟΗΕ, ο ΟΟΣΑ και το ΔΝΤ και εφαρμόστηκαν διεθνείς συνθήκες, όπως η Σύμβαση Πλαίσιο για την κλιματική αλλαγή και η Συνθήκη του Κιότο.
Τεύχος: 11 (56)
-
Το «Περιβάλλον - Αγωγή και Εκπαίδευση: Μία διαλεκτική, διερευνητική και διεπιστημονική σχέση» του Αρτέμη Αθανασάκη, είναι ένα νέο βιβλίο που πραγματεύεται τη διαλεκτική, βιωματική, διερευνητική και διεπιστημονική σχέση του οικο-περιβαλλοντικού προβληματισμού με τις εκπαιδευτικές και παιδαγωγικές επιδιώξεις, μεθοδεύσεις και πρακτικές.
-
Ο οδηγός περιέχει κάθε αναγκαία πληροφορία για να αναγνωρίσουμε όλα τα είδη πουλιών που θα δούμε σε Ελλάδα, Κύπρο, Ευρώπη και γύρω από τη Μεσόγειο (Βόρεια Αφρική, Μέση Ανατολή). Γράφτηκε και εικονογραφήθηκε από τους αναγνωρισμένους ειδικούς στα πουλιά της Ευρώπης και προσαρμόστηκε στα ελληνικά από την Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία και τον Πτηνολογικό Σύνδεσμο Κύπρου.
-
Το βιβλίο αυτό, το οποίο έχει οικολογικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον, παρουσιάστηκε από την παιδαγωγική ομάδα (Π.Ο.) του ΚΠΕ Φιλιατών Θεσπρωτίας, τον Σεπτέμβριο του 2015. Σε αυτή την ηλεκτρονική έκδοση καταγράφηκαν όλα τα κτίσματα που αποτέλεσαν (ή αποτελούν ακόμα) παραδοσιακές μορφές υδροκίνησης στο Νομό Θεσπρωτίας.
Τεύχος: 10 (55)
-
Ένα καινούργιο βιβλίο για την “Περιβαλλοντική”, ένας τίτλος που, παρά το ότι αποτελεί επιθετικό προσδιορισμό, καθιερώθηκε περίπου ως ουσιαστικό στην καθημερινή γλώσσα. Ίσως για να μπορεί να αποτελέσει την ομπρέλα, σε ένα πεδίο όπου συναντώνται επιστήμες, φιλοσοφικά και κοινωνικά ρεύματα, εκπαιδευτικές προσεγγίσεις και πολιτικο-οικονομικές επιλογές.
-
Tα τελευταία χρόνια η έρευνα καταγράφει ότι οι σύγχρονοι άνθρωποι - κάτοικοι πόλεων στην πλειονότητά τους – φαίνεται ότι δεν μπορούν να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν την ζωή των φυτών, αλλά κυρίως δεν δείχνουν ενδιαφέρον για τα φυτά σε σημείο που να μην αντιλαμβάνονται την ύπαρξή τους στο περίγυρo. Αυτό το σύμπλοκο στάσεων και γνώσεων οι Αμερικανοί βοτανολόγοι Wandersee and Schussler, το 1999, το ονόμασαν «τυφλότητα απέναντι στα φυτά» (plantblindness). Και όλα αυτά παρ’ όλο που, όπως δηλώνει ο συγγραφέας των βιβλίων που παρουσιάζουμε, η ζωή στον πλανήτη χωρίς τα ζώα είναι εφικτή, χωρίς τα φυτά είναι αδιανόητη.
Τεύχος: 9 (54)
-
Αυτό το βιβλίο επικεντρώνει στο πιο επιτακτικό ερώτημα. Στο πλαίσιο αυτό, διερευνούμε τους κινδύνους που εγκυμονεί για το περιβαλλοντικό κίνημα, την αριστερά και τη δεξιά αυτό που εμείς ονομάζουμε καταστροφολογία, και εξετάζουμε επίσης τη μακάβρια όψη της καθημερινής καταστροφής. Η καταστροφολογία θεωρεί ότι η κοινωνία οδηγείται στην κατάρρευση, είτε αυτή είναι οικονομική, οικολογική, κοινωνική ή πνευματική. Συχνά, αλλά όχι πάντοτε, αυτή η κατάρρευση θεωρείται ως μια μεγάλη εκκαθάριση, μέσα από την οποία θα γεννηθεί μια νέα κοινωνία.
-
Ένας μικρός τόμος με οκτώ κείμενα από παρουσιάσεις που έγιναν σε ημερίδα του Τμήματος Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, με θέμα: «Διερεύνηση των δυνατοτήτων επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών σήμερα στη χώρα μας»
-
Το βιβλίο καταπιάνεται με τον μετασχηματισμό μεγάλων οργανισμών εκπαιδευτικής πολιτικής κατά τη χρονική περίοδο της οικονομικής κρίσης στη χώρα μας από το 2010 μέχρι σήμερα. Τρείς από αυτούς τους οργανισμούς, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Π.Ι), το Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας (Κ.Ε.Ε) και ο Οργανισμός Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών (Ο.ΕΠ.ΕΚ), που εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας, συγχωνεύτηκαν και δημιουργήθηκε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π).
Τεύχος: 8 (53)
-
Ένα εκπαιδευτικό υλικό μας έρχεται από το Πανεπιστήμιο της Κύπρου, αποτέλεσμα ερευνητικής δουλειάς, να μας βοηθήσει βήμα – βήμα στη δημιουργία και στη διατήρηση σχολικού κήπου ως εκπαιδευτικού εργαλείου.
-
Ο Γιώργος Μπλιώνης και ο Κώστας Γαβριλάκης παρουσιάζουν (ο καθένας με τη δική του ματιά) το βιβλίο “ΓΗ – ένας μικρός και εύθραυστος πλανήτης” των: Α. Γεωργόπουλου, Κ. Νικολάου, Α. Δημητρίου, Κ. Γαβριλάκη , Γ. Μπλιώνη. Τα κείμενα είναι από την παρουσίαση του βιβλίου που έγινε στη Θεσσαλονίκη την Τρίτη 9 Δεκεμβρίου 2014 στο Βιβλιοπωλείο “Πρωτοπορία” . Η παρουσίαση οργανώθηκε από το παράρτημα της ΠΕΕΚΠΕ Κ. Μακεδονίας και το περιοδικό "Για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση.
-
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε), που εμφανίστηκε ως εναλλακτική παιδαγωγική που στόχευε στη σύνδεση της εκπαίδευσης όχι μόνο με τη γνώση, αλλά με στάσεις, αξίες, συναισθήματα και δράση, καλλιέργησε στους εκπαιδευτικούς την προσδοκία ριζικών αλλαγών στην εκπαίδευση.
-
To βιβλίο του Αλέξανδρου Γεωργόπουλου «Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Ζητήματα ταυτότητας», εκδόσεις Gutenberg (2014) συνοψίζει την πορεία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, ανιχνεύοντας ταυτόχρονα τη θέση της στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Πρόκειται για ένα βιβλίο αναστοχασμού και αυτοκριτικής για την ΠΕ κι έχει ιδιαίτερη αξία τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή που ελπίζουμε στο σχεδιασμό και την υλοποίηση σημαντικών αλλαγών στην εκπαίδευση. Είναι ένα βιβλίο οδηγός για όποιον είναι νέος στο χώρο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, καθώς θα τον βοηθήσει να αποκτήσει μια ξεκάθαρη, έντιμη και σφαιρική εικόνα για θεωρητικά και πρακτικά ζητήματα της ΠΕ. Παράλληλα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για όποιον ασχολείται χρόνια με την ΠΕ, καθώς είναι μια σοβαρή και ίσως η μοναδική προσπάθεια αποτίμησης της πορείας της στην Ελλάδα.
-
Το βιβλίο που παρουσιάζουμε σήμερα, το Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, με υπότιτλο Ζητήματα ταυτότητας, είναι ένα ογκώδης τόμος, 382 πυκνογραμμένων σελίδων, που διατρέχει διεξοδικά και με λεπτομέρεια κάποια σημαντικά και κομβικά θέματα που απασχολούν σήμερα την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς.