Με τη διάδοση του Covid-19 και της πλανητικής επιδημίας, οι ιατρικές πρακτικές έχουν αναλάβει τη διαχείριση της ζωής μας και διαπλέκονται με την πολιτική, για να μη πούμε ότι την υποκαθιστούν. Η "ιατρικοποίηση" της πολιτικής κατά την περίοδο της πανδημίας συνδέεται άμεσα πια, τόσο με την ατομική όσο και κυρίως με την κοινωνική μας ζωή.
21 (66)
Τεύχος: 21 (66)
-
-
Ο ερευνητικός στόχος της παρούσας μελέτης είναι η καταγραφή των επιμορφωτικών αναγκών των εκπαιδευτικών της Β/θμιας Εκπ/σης του Ν. Ηρακλείου σε επίπεδο γνώσεων και δεξιοτήτων σχετικά με την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΕΑΑ). Στην έρευνα εφαρμόστηκε ποσοτική μεθοδολογία, συμμετείχαν 149 εκπαιδευτικοί οι οποίοι επιλέχθηκαν με τυχαία κατά συστάδες δειγματοληψία και η συλλογή δεδομένων έγινε με τη χρήση ερωτηματολογίου. Στις προτεραιότητες των εκπαιδευτικών για επιμόρφωση είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην ΕΑΑ, οι κατάλληλες διδακτικές τεχνικές για την ΕΑΑ, οι αξίες που σχετίζονται με την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΑΑ), οι δεξιότητες που απαιτούνται για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών/τριών, για την αξιοποίηση κατάλληλων διδακτικών τεχνικών για την ΕΑΑ και για την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην υλοποίηση προγραμμάτων ΕΑΑ). Η χρησιμότητα της παρούσας έρευνας έγκειται στη δυνατότητα μελλοντικής αξιοποίησης των ευρημάτων της στον σχεδιασμό επιμορφωτικών προγραμμάτων για την EAA.
-
Η εξέλιξη των Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών (ΓΣΠ)/ (Geographic Information System)(GIS), με βάση το διαδίκτυο (Web GIS), δημιουργούν νέες ευκαιρίες για την αξιοποίηση της τεχνολογίας των GIS στην σχολική εκπαίδευση. Στην παρούσα εργασία αναπτύχθηκε ένα μαθησιακό περιβάλλον το οποίο ενσωματώνει το μοντέλο μάθησης PBL βασισμένο στην τεχνολογία των WebGIS. Στα πλαίσια αυτού, σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν 2 ερευνητικές εργασίες (Projects). Το Project 1 συνδύασε εργασία στο πεδίο και GIS και το θέμα σχετίζονταν με προβλήματα της τοπικής κοινωνίας και το Project 2 ήταν ένα εσωτερικό Project, δηλαδή διεξήχθη μόνο στο εργαστήριο πληροφορικής με συλλογή δεδομένων από το διαδίκτυο. Προκειμένου να διερευνηθεί η αποτελεσματικότητα του εν λόγω περιβάλλοντος στην μαθησιακή διαδικασία, διεξήχθη μια οιονεί πειραματική έρευνα σε 58 μαθητές της Α’ και Β’ τάξης Γενικού Λυκείου. Τα αποτελέσματα αποκαλύπτουν την παιδαγωγική αξία του προαναφερθέντος μαθησιακού περιβάλλοντος, αφού αυτό, προσδίδει πολλαπλά παιδαγωγικά οφέλη, επιδρώντας θετικά στον χωρικό εγγραμματισμό των μαθητών. Τα παραπάνω ευρήματα δεν διαφοροποιούνται ως προς το φύλο και ενισχύονται ιδιαίτερα όταν τα ερευνητικά έργα που αναπτύσσονται στο εν λόγω μαθησιακό περιβάλλον περιλαμβάνουν έρευνα στο πεδίο για την προσέγγιση προβλημάτων της τοπικής κοινωνίας.
-
Η εργασία παρουσιάζει το περιβαλλοντικό πρόγραμμα “Από την γειτονιά στο Δήμο Θεσσαλονίκης: Ο ρόλος των δημόσιων χώρων στην ποιότητα ζωής στο αστικό περιβάλλον”. Υλοποιήθηκε από το 11ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης. Με αφόρμηση την ενεργοποίηση βιωματικών και συναισθηματικών αναμνήσεων της καθημερινότητας στην γειτονιά των 40 Εκκλησιών και τα ιστορικά, πολιτιστικά στοιχεία της, οι ομάδες σχεδιάζουν ηλεκτρονικά το αστικό, περιβαλλοντικό μονοπάτι που θα ακολουθήσουν. Περιηγούμενοι παρατηρούν, σχολιάζουν, φωτογραφίζουν, αποτυπώνουν σε αφίσα τα φυσικά, κοινωνικά, πολιτιστικά, θετικά κι αρνητικά στοιχεία.
-
Τα Γραφεία Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της διαρκούς στήριξης των εκπαιδευτικών, που υλοποιούν προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, ανέλαβαν την πρωτοβουλία της ίδρυσης του Τοπικού Θεματικού Δικτύου Π.Ε.: «Αειφορική διαχείριση των μνημείων της Θεσσαλονίκης και της ιστορικής μαρτυρίας» το σχολικό έτος 2015-2016 αναλαμβάνοντας να στηρίξουν με επιμορφωτικά σεμινάρια και εκπαιδευτικό υλικό και το έργο των σχολικών ομάδων, που εντάχθηκαν στο Δίκτυο.
-
Το δεντρί project είναι μια περιβαλλοντική δράση ευαισθητοποίησης για την ενίσχυση του πρασίνου στην Θεσσαλονίκη και αποτελεί μια bottom up πρωτοβουλία πολιτών. Το εγχείρημα ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2020 από τα μέλη της Πράσινης Κοινότητας, η οποία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της περιβαλλοντικής οργάνωσης mamagea. Ιδιαίτερη συμβολή στη διαμόρφωσή του αποτέλεσαν τα διαδικτυακά εργαστήρια συμμετοχικού σχεδιασμού, χαρακτηρίζοντας το ως ένα συλλογικό COVID-Safe εγχείρημα κινητοποίησης της κοινωνίας των πολιτών.
-
Είναι δυνατόν η επιστήμη να περάσει στον κόσμο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης; Ναι, απαντούν με τον τρόπο τους αρκετές σελίδες που συνδυάζουν την επιστημονική γνώση με το χιούμορ και την επικαιρότητα στο ελληνικό Facebook (κυρίως) και σε άλλες πλατφόρμες. Το πλήθος των σελίδων φαίνεται να αυξήθηκε σε αριθμό, αλλά και σε επιστημονικά πεδία (βιολογία, γεωγραφία, χημεία, φυσική, αστρονομία, κ.ά.) τον τελευταίο χρόνο, καθώς και η ανταπόκριση του κοινού υπήρξε μεγάλη. Η εκλαϊκευμένη επιστήμη που προσφέρουν τέτοιες σελίδες φαίνεται να έχει απήχηση σε ανθρώπους που θέλουν να διευρύνουν τις γνώσεις τους, αλλά και σε εκπαιδευτικούς που προσβλέπουν στον εμπλουτισμό της διδασκαλίας τους συνδέοντας την θεωρία με εφαρμογές στην καθημερινότητα.
-
Η λίμνη Παμβώτιδα αποτελεί χαρακτηριστικό σημείο αναφοράς για την πόλη των Ιωαννίνων και το γύρω λεκανοπέδιο. Η λίμνη έχει ιστορία εκατομμυρίων ετών αλλά μόλις τα τελευταία 60 χρόνια οι ανθρώπινες παρεμβάσεις απειλούν το περιβάλλον γύρω από αυτή αλλά και τη ζωή μέσα στην ίδια τη λίμνη. Στην παρούσα εργασία δίνονται κάποιες πληροφορίες για δύο από τα σημαντικά προβλήματα που ο άνθρωπος έχει δημιουργήσει στο περιβάλλον της: τον ευτροφισμό και τη βιοσυσσώρευση. Η λύση των προβλημάτων είναι περίπλοκη και έξω από τους σκοπούς της εργασίας. Η ευαισθητοποίηση όλων όμως ίσως βοηθήσει στην εύρεση λύσεων που θα επαναφέρουν τη βιολογία της στην επιθυμητή για όλους κατάσταση.
-
Σήμερα γίνεται πιο φανερή η ανάγκη μετασχηματισμού δομών και συνηθειών που έχουν εμπεδωθεί στην καθημερινότητα μας και φαντάζουν τόσο φυσιολογικές και αυτονόητες, ώστε να αμφισβητείται οποιαδήποτε απόπειρα μετασχηματισμού τους. Το πρόταγμα της αειφορίας ως το σύγχρονο όραμα και αίτημα κάθε πολιτικής επιλογής, απαιτεί αλλαγές τόσο στις αξίες όσο και στις πρακτικές μας.
-
Και σ' αυτό το βιβλίο του ο Γάλλος στοχαστής Έντγκάρ Μορέν συνεχίζει την αναζήτηση δρόμων για τη μεταρρύθμιση της σκέψης, μέσα από τις αόρατες αλληλεπιδράσεις μεταξύ του όλου και των τμημάτων της γνώσης.
-
Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) Περτουλίου-Τρικκαίων τη χρονική περίοδο 2017-2020 δημιούργησε, σε ηλεκτρονική μορφή, καινοτόμο εκπαιδευτικό υλικό με τίτλο: «Εκπαίδευση για το Οικολογικό Αποτύπωμα».
-
Το εκπαιδευτικό υλικό «Αειφορία και COVID-19: Εκπαιδευτικές δραστηριότητες για την κατανόηση της πανδημίας από τη σκοπιά της Εκπαίδευσης για την Αειφορία», απευθύνεται σε μαθητές/τριες της ΣΤ΄ Δημοτικού, Γυμνασίου & Λυκείου και διασυνδέεται με τους διδακτικούς στόχους πολλών μαθημάτων του Αναλυτικού Προγράμματος όλων των τάξεων.
-
Την Παρασκευή 16 Απριλίου 2021, πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας συνάντηση μελών του Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.), με τον Γενικό Γραμματέα Πρωτοβάθμιας - Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, κο Αλέξανδρο Κόπτση.
-
Επιστολή για την αναγκαιότητα διάχυσης της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη στη σχολική εκπαίδευση και την αντανάκλαση της οπτικής της Αειφορίας στα νέα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης.
-
Αίτημα συνάντησης στην Υπουργό Παιδείας για θέματα που άπτονται του πλαισίου της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και των υποστηρικτικών δομών της.