«Σχολικοί Κήποι» - Πρακτικός οδηγός δημιουργίας σχολικού λαχανόκηπου: μια παιδαγωγική και βιωματική προσέγγιση – των Θωμά Κόκκαλη, Μαρίας-Τερέζας Κοτρώνη, Ευάγγελου Κουτσώνη, Χρήστου Παπαβασιλείου & Ευτυχίας Τζέλιου Έκδοση: ΚΠΕ Περτουλίου-Τρικκαίων

Το Κ.Π.Ε. Περτουλίου-Τρικκαίων τη σχολική χρονιά 2014-2015 προχώρησε στην παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού με τίτλο: «Πρακτικός οδηγός δημιουργίας σχολικού λαχανόκηπου: μια παιδαγωγική και βιωματική προσέγγιση» τόσο σε έντυπη όσο και σε ηλεκτρονική μορφή.

 

Εικόνα 1. Το εξώφυλλο του Βιβλίου

Το παραπάνω υλικό δημιουργήθηκε αρχικά ως υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό για τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν στο Περιφερειακό Θεματικό Δίκτυο Π.Ε. με θέμα: «Μαθαίνοντας τα μυστικά του σχολικού κήπου, εμπνεόμαστε και δημιουργούμε» το οποίο συντόνισε το ΚΠΕ Περτουλίου-Τρικκαίων.

Ένα σημαντικό εργαλείο για την υλοποίηση των στόχων της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης αποτελεί η ενασχόληση των μαθητών με το σχολικό κήπο. Η δημιουργία των σχολικών κήπων μέσω της βιωματικής διδασκαλίας και της ανακαλυπτικής μάθησης όχι μόνο ενισχύει το ενδιαφέρον των μαθητών για μάθηση αλλά και τους ενθαρρύνει να συμμετέχουν ενεργά σε αυτή τη διαδικασία. Επίσης, σημαντική θεωρείται και η προώθηση της διεπιστημονικής μάθησης με την εμπλοκή πολλών γνωστικών αντικειμένων (φυσικές επιστήμες, μαθηματικά, γλώσσα, τέχνες, επιστήμες υγείας και διατροφής, γεωπονικές επιστήμες και φυσικά περιβαλλοντική εκπαίδευση).

Το ΚΠΕ Περτουλίου-Τρικκαίων φιλοδοξεί με το παρόν βιβλίο να συμβάλει και αυτό στην προσπάθεια να διαδοθεί η κατασκευή σχολικών κήπων σε όλο και πιο πολλές σχολικές αυλές δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις ώστε οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με το φυσικό περιβάλλον, να ευαισθητοποιηθούν και να αντιλαμβάνονται τα προβλήματα γύρω τους, με αποτέλεσμα ως μελλοντικοί ενήλικες να διατυπώνουν κρίσεις, να προτείνουν λύσεις και να ενεργούν για την επίτευξή τους.

Στο Α΄ μέρος δίνονται πρακτικές συμβουλές για την δημιουργία σχολικού λαχανόκηπου από την εγκατάστασή του μέχρι και την τελική του δημιουργία. Βήμα-βήμα οι εκπαιδευτικοί αποκτούν γνώσεις που έχουν σχέση με την επιλογή θέσης και σχεδιασμού του λαχανόκηπου καθώς και ποιο έδαφος είναι κατάλληλο για την καλλιέργεια των λαχανικών (είδη εδαφών, θρεπτικά στοιχεία και λίπανση, pH του εδάφους, οργανική ουσία, προσθήκη κομπόστ ή κοπριάς). Επίσης σημαντική είναι και η καθοδήγηση σε θέματα που έχουν σχέση με την άρδευση, την ταξινόμηση αλλά και την εποχή σποράς και φύτευσης των λαχανικών. Στο τέλος του Α΄ μέρους δίνεται μία αναλυτική περιγραφή δημιουργίας σχολικού λαχανόκηπου 100τ.μ..

Στο Β΄ μέρος παρατίθενται 13 φύλλα εργασίας για να μπορέσουν οι εκπαιδευτικοί να τα εφαρμόσουν τόσο στη σχολική τάξη όσο και στη σχολική αυλή. Υπάρχει άμεση σύνδεση των φύλλων εργασίας με το πρακτικό μέρος που αναπτύχθηκε στο Α΄ μέρος (εγκατάσταση λαχανόκηπου, έδαφος, ταξινόμηση). Επίσης υπάρχουν δύο φύλλα εργασίας με τη μορφή παιχνιδιού για την υλοποίηση τους στο χώρο της σχολικής αίθουσας. Τέλος, σημαντική είναι και η συμμετοχή των εκπαιδευτικών και των μαθητών στο τελευταίο φύλλο εργασίας που έχει σχέση με την παραγωγή οικολογικών φυτοφαρμάκων. Γίνεται μία προσπάθεια εμπλοκής της μαθητικής κοινότητας στο θέμα της φυτοπροστασίας με φυσικές και απόλυτα ασφαλής πρώτες ύλες. Για την υποστήριξη του συγκεκριμένου φύλου εργασίας εκδόθηκε από το ΚΠΕ Περτουλίου-Τρικκαίων εγχειρίδιο παραγωγής οικολογικών φυτοφαρμάκων με αναλυτικές οδηγίες (εικόνα 2).

 

Εικόνα 2.  Το εξώφυλλο του εγχειριδίου

Το εκπαιδευτικό υλικό (βιβλίο και εγχειρίδιο) διανέμεται στα σχολεία που επισκέπτονται το Κέντρο μας. Επίσης έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΚΠΕ Περτουλίου-Τρικκαίων (http://kpe-pertouliou-trikkaion.gr/) αλλά και στο blog που δημιουργήθηκε για τις ανάγκες του αντίστοιχου Περιφερειακού Θεματικού Δικτύου (http://blogs.sch.gr/kpepertoul/) και βρίσκεται στη διάθεση κάθε εκπαιδευτικού και πολίτη που ενδιαφέρεται να ασχοληθεί με το σχολικό κήπο.