Το γιγαντιαίο διαθεματικό πεδίο των σχέσεων του ανθρώπου με τα “άλλα” ζώα, εκτείνεται από τις φυσικές επιστήμες μέχρι τις ανθρωπιστικές και προφανώς αφορά την καλλιτεχνική δημιουργία και τη συγγραφή. Το πεδίο αυτό εμφανίζεται ως μια από τις θεματικές αυτού του τεύχους, διαπερνώντας τις ενότητες άρθρα με κρίση και βιβλιοπαρουσίαση.
7 (52)
Τεύχος: 7 (52)
-
-
Στην εργασία αυτή μελετήθηκε αν η εμφάνιση ενσυναισθητικών αντιδράσεων στα παιδιά προσχολικής ηλικίας απέναντι στα ζώα και τα συναισθήματα συμπάθειας και συμπόνιας που συνοδεύουν τις ενσυναισθητικές αντιδράσεις σχετίζονται με τα δημοφιλή και μη δημοφιλή ζώα. Συμμετείχαν 20 παιδιά προσχολικής ηλικίας τα οποία φοιτούσαν σε ένα νηπιαγωγείο στο Ν. Δράμας και η ερευνητική τεχνική ήταν αυτή της ατομικής συνέντευξης με χρήση βοηθητικού υλικού. Στα ευρήματα καταγράφεται ότι τα παιδιά προσχολικής ηλικίας εμφανίζουν ενσυναισθητικές αντιδράσεις που απευθύνονται στα ζώα και ότι οι ενσυναισθητικές αυτές αντιδράσεις συνοδεύονται από συναισθήματα συμπάθειας και συμπόνιας που οδηγούν σε ανάληψη δράσης.
-
Στο κείμενο αποτυπώνεται η εκπαιδευτική διαδικασία μέσω της δραματοποίησης (θεατρικό παιχνίδι), κατά την οποία οι μαθητές αντιλαμβάνονται τις περιβαλλοντικές, οικονομικές, πολιτισμικές, αλλά και ανθρωπίνων δικαιωμάτων διαστάσεις των μέσων μεταφοράς στην πόλη και ως ενεργοί πολίτες τις αναδεικνύουν στην τοπική κοινωνία με εργαλείο τη θεατρική δράση. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης συμμετείχε επιτυχώς και στο Πρόγραμμα για τη Σχολική Καινοτομία, “Μένων” του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), σύμφωνα με τις απαιτήσεις του οποίου: “οι εκπαιδευτικοί που θα συμμετάσχουν στο Πρόγραμμα καλούνται να αποτυπώσουν και να ανταλλάξουν εμπειρίες και γνώσεις και να αναδείξουν αποτελεσματικές καινοτόμες πρακτικές, μέσω της συνεργασίας τους είτε με εκπαιδευτικούς άλλων σχολείων είτε με κοινωνικούς φορείς είτε με φορείς της πολιτιστικής και επιστημονικής κοινότητας, ή/και με φορείς του επιχειρηματικού κόσμου.
-
Το περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Το νερό είναι στοιχείο και στοιχειό», το οποίο υλοποιήθηκε στο 1ο Γυμνάσιο Ορεστιάδας , προσεγγίστηκε μέσα από καλλιτεχνικές δράσεις και τη μέθοδος της έρευνας - δράσης. Οι μορφές τέχνης που αξιοποιηθήκαν ήταν η ζωγραφική, η λογοτεχνία με τη συγγραφή παραμυθιού, η ηχογράφηση του παραμυθιού σε τοπικό ραδιοφωνικό σταθμό και η αναμετάδοσή του, η μετατροπή του παραμυθιού σε σενάριο, η παραγωγή ταινίας μικρού μήκους και τέλος η οργάνωση τελετής λήξης του σχολικού έτους από την περιβαλλοντική ομάδα, που περιελάμβανε παρουσιάσεις δράσεων, χορό, τραγούδι και προβολή της ταινίας. Κατά τη διάρκεια εκπόνησης του προγράμματος, προκειμένου να αξιολογείται και να ελέγχεται η αποτελεσματικότητα ή η αποδοτικότητα κάθε δράσης, υιοθετήθηκε το μοντέλο της έρευνας - δράσης, η οποία επιτρέπει τη διερεύνηση της βήμα προς βήμα διαδικασίας, ώστε να υπάρχει ανατροφοδότηση και να επιφέρονται βελτιώσεις και αναπροσαρμογές. Τα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν για τη συγκεκριμένη έρευνα - δράση ήταν το ημερολόγιο, η παρατήρηση και οι συνεντεύξεις σε μαθητές.
-
Στο περιβαλλοντικό μας πρόγραμμα, το οποίο είχε ως θέμα τις «μετακινήσεις στην πόλη της Θεσσαλονίκης», προσπαθήσαμε να δημιουργήσουμε μια μαθησιακή κοινότητα μέσα στη σχολική μας μονάδα, η οποία θα αλληλεπιδρούσε δια ζώσης, αλλά και διαδικτυακά. Η ομάδα αυτή, από 22 μαθητές της Α΄ Λυκείου, ως δημοσιογραφική ομάδα, ενημέρωνε με άρθρα της την τοπική κοινωνία, και συμμετέχοντας στο δίκτυο «Νέοι Δημοσιογράφοι για το Περιβάλλον», συνεργαζόταν μέσω διαδικτύου με άλλες δημοσιογραφικές ομάδες και ένα διεθνές πρακτορείο ειδήσεων. Το θέμα των αστικών μετακινήσεων επιλέχθηκε γιατί α) οι μαθητές μας μένουν σε μια περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης όπου η πρόσβαση στο κέντρο της πόλης με μέσα μαζικής μεταφοράς είναι δύσκολη, β) επιτρέπει τη διαθεματική προσέγγιση, γ) υπάρχει μεγάλη ποσότητα σχετικού υλικού διαθέσιμου για έρευνα στο διαδίκτυο, δ) είναι ένα επίκαιρο θέμα που ταλανίζει την πόλη της Θεσσαλονίκης και ε) συνδέεται με ένα ευρύ φάσμα γνώσεων που καλούνται οι μαθητές να αποκτήσουν στα πλαίσια διαφόρων μαθημάτων.
-
Στο τέλος κάθε χρονιάς, οι υπεύθυνοι περιβαλλοντικών προγραμμάτων καλούνται να παραδώσουν το υλικό που έφτιαξαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος (τελικό προϊόν) καθώς επίσης την τελική έκθεση του περιβαλλοντικού. Σε αυτό το έγγραφο φαίνεται ευκρινώς η προτροπή για τη διάχυση των αποτελεσμάτων του προγράμματος (βλ. ενότητα «παρουσίαση περιβαλλοντικού») καθώς επίσης η ανάγκη για αξιολόγηση του (βλ. ενότητα: «τρόπος αξιολόγησης του προγράμματος»).
-
Η συνάντηση εργασίας διοργανώθηκε στην αρχή της χρονιάς (17 Σεπτεμβρίου 2014) στο Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας-Θράκης με στόχο την ανταλλαγή ιδεών και την κατάθεση προβληματισμών μεταξύ έμπειρων εκπαιδευτικών στο χώρο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
-
Το εκπαιδευτικό υλικό που περιλαμβάνεται στο ηλεκτρονικό βιβλίο με τίτλο: «ΟΙΚΙΑΚΗ ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗ: Μια εναλλακτική πρόταση διαχείρισης των οργανικών οικιακών αποβλήτων»/Οφέλη, Εφαρμογές στη χώρα μας και σε άλλες χώρες» εκδόθηκε από το ΚΠΕ Δραπετσώνας και Τροιζήνας-Μεθάνων τη σχολική περίοδο 2013-2014.
-
Τομέας ευθύνης του γραφείου Περιβαλλοντικής Διαχείρισης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας είναι η διασφάλιση της σωστής λειτουργίας του Συστήματος Περιβαλλοντικής Διαχείρισης στο Πανεπιστήμιο, καθώς και η προώθηση περιβαλλοντικών αξιών και δράσεων στα μέλη της Πανεπιστημιακής κοινότητας (καθηγητές, προσωπικό και φοιτητές), αλλά και της τοπικής κοινωνίας.
-
Ένα από τα περιβαλλοντικά προβλήματα που τα τελευταία χρόνια αποκτά ανησυχητικά μεγάλες διαστάσεις είναι οι επιπτώσεις από την παγκόσμια κλιματική αλλαγή (ΠΚΑ). Tα ακραία καιρικά φαινόμενα, η αύξηση των βροχοπτώσεων στην εύκρατη ζώνη και η ξηρασία στις τροπικές περιοχές, είναι οι περισσότερο συζητημένες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής. Η παρατηρούμενη όμως κλιματική αλλαγή, έχει επιπτώσεις και στη υγεία μας. Εμφάνιση ποικίλων ασθενειών σχετίζονται με αυτήν. Στις ασθένειες αυτές περιλαμβάνονται οι καρδιαγγειακές παθήσεις, οι ασθένειες του αναπνευστικού συστήματος, οι μεταδιδόμενες ασθένειες, ο υποσιτισμός, οι τραυματισμοί αλλά και ψυχικές ασθένειες.
-
Ο «δρόμος του νερού», το μονοπάτι που εξασφάλιζε άλλοτε την επικοινωνία της Παλαιάς Καβάλας με την πόλη της Καβάλας, αναβιώνει, για να διηγηθεί ιστορίες, να αναδείξει τον πλούτο του, να συνεισφέρει στο τουριστικό προϊόν του τόπου του, να προσφέρει αναψυχή.
-
Το 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο ης Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. θα πραγματοποιηθεί στον Βόλο, στις 20-22 Μαρτίου 2015 με θέμα: «ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ και ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ για την ΑΕΙΦΟΡΙΑ. Αλλάζοντας στάσεις και συμπεριφορές μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα, έρευνα, σχολικά δίκτυα, δράσεις και δραστηριότητες στην Ελλάδα». Στο Συνέδριο καλούνται να συμμετέχουν εκπαιδευτικοί Α΄/θμιας και Β΄/θμιας εκπ/σης, διδάσκοντες και ερευνητές Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών Ιδρυμάτων, Ανώτατων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές και εκπρόσωποι κυβερνητικών και μη κυβερνητικών φορέων.
-
Το 7ο Πανελλήνιο Συνέδριο ης Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. θα πραγματοποιηθεί στον Βόλο, στις 20-22 Μαρτίου 2015 με θέμα: «ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ και ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ για την ΑΕΙΦΟΡΙΑ. Αλλάζοντας στάσεις και συμπεριφορές μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα, έρευνα, σχολικά δίκτυα, δράσεις και δραστηριότητες στην Ελλάδα». Στο Συνέδριο καλούνται να συμμετέχουν εκπαιδευτικοί Α΄/θμιας και Β΄/θμιας εκπ/σης, διδάσκοντες και ερευνητές Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών Ιδρυμάτων, Ανώτατων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές και εκπρόσωποι κυβερνητικών και μη κυβερνητικών φορέων.
-
Κύριε Υπουργέ Στις 29/8/2014 δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης το Π.Δ.114 με τον Οργανισμό του Υ.ΠΑΙ.Θ. Από τη μελέτη του κειμένου διαπιστώσαμε ότι η υπάρχουσα μέχρι και σήμερα Διεύθυνση Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων (ΣΕΠΕΔ) παύει να υπάρχει παρότι έχει επιδείξει τεράστιο έργο από την ίδρυσή της. Ειδικότερα, θα θέλαμε να σταθούμε στο κομμάτι που αφορά στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, στην Αγωγή Υγείας και στα θέματα Πολιτισμού. Με άλλα λόγια, σ’ αυτά που στο ελληνικό σχολείο είναι γνωστά ως «Σχολικές Δραστηριότητες» και στην ουσία προάγουν τη σχέση του σχολείου με τις τοπικές κοινωνίες και ταυτόχρονα διαμορφώνουν την εικόνα των σχολικών μονάδων στη συνείδηση των πολιτών.
-
Το παράρτημα της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. Πελοποννήσου (Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση) σε συνεργασία με την ομάδα το αγρόκτημα φυσικής καλλιέργειας Φοίφα, το “RE:THINK PROJECT”, τη στήριξη Δήμων του ν. Μεσσηνίας, Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων και την επιστημονική καθοδήγηση του Ελληνικού Γεωργικού Οργανισμού " ΔΗΜΗΤΡΑ" καλεί τους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να συμμετέχουν στην περιβαλλοντική δράση: "Σχολεία με κήπο 3 - slow food", που θα υλοποιηθεί και θα εμπλουτιστεί με νέες ιδέες, για τρίτη χρονιά το 2014-2015. Στόχος είναι η δημιουργία της ομάδας εκπαιδευτικών-συντονιστών, που θα δημιουργήσουν παρέα με τους μαθητές και τους γονείς( προαιρετικά), κήπους στα σχολεία τους.
-
Το πιο σημαντικό και πολυδιαβασμένο βιβλίο της Γκούντολ, που κυκλοφόρησε στη δεκαετία του ΄70 και έχει μεταφραστεί σε 48 χώρες, μόλις πρόσφατα προστέθηκε στην ελληνόφωνη βιβλιογραφία, χάρη στη μετάφραση του Σταύρου Καραγεωργάκη.
-
Ένα εξαιρετικό βιβλίο του Mark Rowlands, καθηγητή Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο του Μαϊάμι, αυτοβιογραφικό αφήγημα της συμβίωσης του συγγραφέα με ένα λύκο που υιοθέτησε, μιας σχέσης καθοριστικής για τη ζωή του και καταλυτικής στη διαμόρφωση της σκέψης του. Αναγκάζει τον αναγνώστη να επανεξετάσει τις απόψεις του για το ανθρώπινο είδος και κλονίζει τις πεποιθήσεις του για τη μοναδικότητα και την υπεροχή του ανθρώπου απέναντι στα άλλα όντα.
-
Είναι ένα λογοτεχνικό βιβλίο του Θεσσαλονικιού πεζογράφου Περικλή Σφυρίδη που περιλαμβάνει: α) Δώδεκα ζωοφιλικά διηγήματα, στα οποία παρελαύνουν ζώα. β) Μια μακροσκελής αφήγηση – μαρτυρία, με τον τίτλο: «Πώς μέσα από τα ζώα γνώρισα τους ανθρώπους», όπου ο συγγραφέας μέσα από βιογραφικές αναφορές, με γλαφυρό ύφος, μας καταθέτει τις δικές του εμπειρίες ζωής, που στάθηκαν οι αφορμές για να γραφούν τα δώδεκα διηγήματα.