Τα ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως ο τυφώνας Χάϊγιαν, που έπληξε τις Φιλιππίνες, στις αρχές του Νοέμβρη και άφησε πίσω του χιλιάδες θύματα, αλλά και οι ανεξέλεγκτες τελευταίες πλημμύρες στον τόπο μας, με θύματα, στη Ρόδο και το Άργος, χαρακτηρίζονται ως «φυσικές καταστροφές», που η ένταση τους κάνει τους υφιστάμενους μηχανισμούς ανεπαρκείς, ενώ όλο και μεγαλώνει την αντίληψη, ότι αποτελούν τις «νοσηρές πλευρές» της προόδου.
4(49) - 2013
Τεύχος: 4(49) - 2013
-
-
Η εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη (ΕΑΑ) φαίνεται ως μια καλή ιδέα, όταν τη δούμε με τη ματιά κάποιου που ενδιαφέρεται για την ευημερία των ανθρώπων και του πλανήτη. Ποιος, μέσα από μια τέτοια ματιά, δεν θα συμπαθούσε την ερμηνεία της UNESCO για τις αξίες που υποστηρίζουν την ΕΑΑ;
-
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση άρχισε να εμφανίζεται στα εκπαιδευτικά προγράμματα βορειοευρωπαϊκών και βορειοαμερικάνικων χωρών κάπου στη δεκαετία του ’60 (Palmer 1998). Μπορούμε να θεωρήσουμε επομένως οτι έχει πλέον συμπληρώσει μισό αιώνα ζωής, και άρα είναι κατάλληλη στιγμή για αναστοχασμό πάνω στο που βρίσκεται, τι έχει καταφέρει μέχρι τώρα και τι πρέπει να γίνει από εδώ και πέρα.
-
Από την αφύπνιση που έφερε η «Σιωπηλή Άνοιξη» της Ρέητσελ Κάρσον και τα ριζοσπαστικά κινήματα της δεκαετίας του 1960, έχουν γίνει πολλά βήματα ως σήμερα στα θέματα προστασίας του περιβάλλοντος με άξονα την εκπαίδευση. Η δεκαετία του 1970 έφερε τη θεσμοθέτηση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με τις Διασκέψεις του Βελιγραδίου (1975) και της Τιφλίδας (1977). Τη δεκαετία του 1980 διατυπώνεται ο όρος «αειφόρος ανάπτυξη», ενώ το 1992, στη Διάσκεψη του Ρίο, η AGENDA 21 κάνει λόγο για ένα επαναπροσδιορισμό της εκπαίδευσης προς την κατεύθυνση αυτή...
-
Τα περιβαλλοντικά προβλήματα τα οποία διερευνώνται στο πλαίσιο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Π.Ε.), αποτελούν σύνθετα φαινόμενα που άπτονται πολλών επιστημονικών πεδίων. Η μοντελοποίηση και η προσομοίωση παίζουν έναν ουσιαστικό και υποστηρικτικό ρόλο στη διαδικασία κατανόησης και ερμηνείας των φαινομένων αυτών. Η συστημική δυναμική αποτελεί μια μεθοδολογία μελέτης με διττό στόχο: τη μοντελοποίηση αλλά και την προσομοίωση σύνθετων φαινομένων. Έτσι, η συστημική δυναμική παρέχει τη δυνατότητα δομημένης περιγραφής των περιβαλλοντικών φαινομένων αλλά και παρακολούθησης της εξέλιξής τους στο χρόνο. Στην παρούσα εργασία, προτείνεται η αξιοποίηση λογισμικού που υλοποιεί τη μεθοδολογία της συστημικής δυναμικής, ως εργαλείο διερεύνησης και ολιστικής προσέγγισης των περιβαλλοντικών προβλημάτων που διερευνούνται μέσα από την εκπόνηση προγραμμάτων Π.Ε. στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ειδικότερα, εξετάζεται η απόκτηση δεξιοτήτων αναγνώρισης παραμέτρων, σχεδιασμού και εκτέλεσης στρατηγικών επίλυσης περιβαλλοντικών προβλημάτων και αναδεικνύονται τα οφέλη από την αξιοποίηση της συστημικής δυναμικής ως εργαλείου δόμησης και επεξεργασίας λογικών διεργασιών.
-
Οι προστατευόμενες περιοχές δημιουργούν νέες συνθήκες για τη συνύπαρξη του ανθρώπου και της φύσης, παρότι η ίδρυση τους δημιουργεί πολλές φορές αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες. Ιδιαίτερα στα νησιά, η τουριστική ανάπτυξη έχει δημιουργήσει την αντίληψη ότι οι προσπάθειες για τη διατήρηση των φυσικών οικοσυστημάτων αποτελούν εμπόδιο στην κοινωνική και οικονομική πρόοδο αυτών των κοινωνιών. Στόχος της εργασίας ήταν η ανάδειξη της περιβαλλοντικής αντίληψης των τουριστών στη διατήρηση των προστατευόμενων περιοχών στα νησιωτικά οικοσυστήματα...
-
Παρά την αδιαμφισβήτητη χρησιμότητα των σκύλων ανά τους αιώνες και την εξαιρετική κοινωνική τους συμπεριφορά και προσαρμοστικότητα, η ανθρώπινη αδιαφορία και βαναυσότητα εξαντλούνται σ’ αυτά τα ανυπεράσπιστα ζώα που όταν πια δεν είναι χρήσιμα στον ιδιοκτήτη τους κακοποιούνται και εν τέλει καταλήγουν στο δρόμο ως αδέσποτα. Στα πλαίσια της παρούσας εργασίας, προσπαθήσαμε να προσεγγίσουμε το παραπάνω ζήτημα μαζί με τους μαθητές μας και να προτείνουμε λύσεις που θα είναι αποδεκτές από το κοινωνικό σύνολο και θα ανακουφίσουν τους τετράποδους φίλους μας σε μια προσπάθεια αποκατάστασής τους στην ανθρώπινη συνείδηση.
-
Κατά την Σχολική χρονιά 2012-13, στην Α’ Λυκείου του Κολλεγίου Ψυχικού, στα πλαίσια του μαθήματος Ερευνητική Εργασία (Project) υλοποιήθηκαν εργασίες με θέμα «Βιώσιμος Σχεδιασμός Προϊόντων. Οι μαθητές δούλεψαν πάνω στις αρχές του Σχεδιασμού Προϊόντος ώστε να παράγουν ένα προϊόν δικό τους. Έλαβαν υπόψη την επιλογή υλικών, διαδικασιών παραγωγής και χρήσης, ώστε το προϊόν τους να συνεισφέρει στην αειφόρο ανάπτυξη, μειώνοντας το «αποτύπωμά» του στο περιβάλλον.
-
H Επαφή των μαθητών με την πολιτιστική τους κληρονομιά και η επιτόπια επίσκεψη στις παραδοσιακές συνοικίες και στα σημεία ιστορικής αναφοράς, βοηθούνε στην ευαισθητοποίηση των παιδιών, στην εδραίωση και εμπέδωση του σεβασμού προς το δομημένο και φυσικό περιβάλλον, στην έναρξη υγιούς σχέσης ανθρώπου-φύσης και στην αναζήτηση επίλυσης των διαφόρων περιβαλλοντικών προβλημάτων που ενδεχομένως εμφανίζονται κατά καιρούς. Έτσι, τα σημεία αναφοράς μιας πόλης θα συνεχίσουν να υπάρχουν και στο μέλλον, ταξιδεύοντας στο χρόνο και αποτελώντας μάρτυρες της ιστορίας κάθε τόπου.
-
To Σχολικό έτος 2012-13, η περιβαλλοντική μας ομάδα του 2ου Γυμνασίου Ωραιοκάστρου - Θεσσαλονίκης, μελετήσε με ποιους τρόπους μπορούμε να θερμάνουμε τα σπίτια μας, εκτός από το πετρέλαιο. Αποφασίσαν να ασχοληθούν με αυτό το θέμα, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που περνάει η πατρίδα μας, αλλά και της αύξησης της τιμής του πετρελαίου που έκανε δύσκολη τη χρήση του για τα περισσότερα νοικοκυριά.
-
Δύο προγράμμαρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που υλοποιήθηκαν στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Ελευθέριου-Κορδελιού από τον Χ. Σπινθηρόπουλο.
-
Σε πρόσφατο άρθρο – τοποθέτηση, η Διεθνής Περιβαλλοντική Οργάνωση WWF[1] συνδυάζει την οικονομική με την περιβαλλοντική κρίση, ασκεί κριτική στην οικονομική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ιδιαίτερα στην αντιμετώπιση της Ελληνικής κρίσης, αλλά το σημαντικότερο ίσως είναι ότι για πρώτη φορά διατυπώνει με τόση σαφήνεια την οπισθοχώρηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε έναν τομέα που ως τώρα ήταν πρωτοπόρος, αυτόν της περιβαλλοντικής προστασίας.
-
Το άρθρο αυτό μπορεί να αποτελέσει αφορμή για διάλογο, για την προοπτική του θεσμού της Π.Ε, από εκπαιδευτικούς που εμπλέκονται με την Π.Ε, είτε στα σχολεία, είτε σε θεσμικά όργανα που υποστηρίζουν τον θεσμό. Από τη Σύνταξη
-
Το μάθημα «Ερευνητική Εργασία» αποτέλεσε μια σημαντική και πολυδιάστατη καινοτομία που έχει εισαχθεί τα τελευταία δύο χρόνια στη βαθμίδα του Λυκείου. Με τις Ερευνητικές Εργασίες εφαρμόστηκαν στο σχολικό πρόγραμμα πρακτικές όπως η συνδιδασκαλία, η επιλογή θεμάτων από τους μαθητές, η διεπιστημονική – διακλαδική προσέγγιση κ.ά. που μέχρι τώρα εφαρμόζονταν μόνο σε προγράμματα εκτός του ωρολογίου προγράμματος.
-
Το Περιβαλλοντικό Συνέδριο Μακεδονίας διοργανώνεται κάθε 3 χρόνια στη Μακεδονία και στοχεύει να αποτελεί ένα βήμα για τους επιστήμονες, μηχανικούς και εκπαιδευτικούς που δραστηριοποιούνται σε όλους τους τομείς του περιβάλλοντος.
-
Την Τετάρτη 16 Οκτωβρίου το απόγευμα, αντιπροσωπεία της νέας Δ.Ε. του Παραρτήματος Αττικής της ΠΕΕΚΠΕ, επισκέφθηκε το Δ/ντή του Γραφείου του Υφυπουργού Παιδείας κύριο Κ. Γιαννόπουλο και συζήτησε μαζί του σχετικά με την ενίσχυση της Π.Ε. στα σχολεία καθώς και θεσμικά θέματα.
-
Αποτελέσματα της Εκλογοαπολογιστικής Συνέλευσης του Παραρτήματος Αττικής της ΠΕΕΚΠΕ που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου 2013.
-
Οι κοινωνικές επιστήμες, αυτονόητα ανθρωποκεντρικές, που μελετούν τη συγκρότηση και τους μετασχηματισμούς της κοινωνίας, αργήσανε αρκετά να δούνε και να προσεγγίσουν στις μελέτες τους, την αμφίδρομη σχέση κοινωνίας και περιβάλλοντος. Η Περιβαλλοντική Κοινωνιολογία, ως ξεχωριστός κλάδος της Κοινωνιολογίας, πρωτοεμφανίζεται στις ΗΠΑ κατά τη δεκαετία του 70, με την έκρηξη των περιβαλλοντικών κινημάτων, εξαιτίας της συνειδητοποίησης των προβλημάτων που δημιούργησε η βιομηχανική ανάπτυξη.
-
Ένα παράδοξα γραμμένο βιβλίο, σε φόρμα ημερολογίου, ένα ντοκουμέντο, για τα πέντε χρόνια δουλειάς του συγγραφέα (2006-2011), ως συμβασιούχου (407/80) και σήμερα επίκουρου καθηγητή του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.
-
Το βιβλίο είναι μια επιστημονική μελέτη που έχει στόχο τη σημειωτική ανάλυση των σκοπών της παιδείας και της εκπαίδευσης, ως φορέων αξιών, σε τρία κείμενα, που έχουν επιλεγεί ως θεσμικά κείμενα, τόσο από τον ελλαδικό, όσο και από τον διεθνή χώρο.