Στα όνειρα φανερώνονται οι αλήθειες
Χάρη στα περιβαλλοντικά προγράμματα που εκπονήσαμε την προηγούμενη χρονιά, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να εκφράσουν τους προβληματισμούς τους για το περιβάλλον. Αφορμή στάθηκε η πρόσκληση για συμμετοχή στο Διαγωνισμό Έκφρασης και Δημιουργίας που οργάνωσε και συντόνισε το Γραφείο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Π.Ε) της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης, με θέμα: “Παιδικά μολύβια για το περιβάλλον”
Στο Διαγωνισμό συμμετείχαμε και παρουσιάσαμε το παραμύθι με τίτλο: «στα όνειρα φανερώνονται οι αλήθειες»
Κεντρική ιδέα του παραμυθιού (που δεν απέχει και πολύ από την πραγματικότητα!), στάθηκε το κεφάλαιο "ΕΝΕΡΓΕΙΑ" στο μάθημα των Φυσικών Επιστημών.
Στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης (Ε.Ζ), τα παιδιά λέγανε και καταγράφανε τις ιδέες τους. Ο ένας μετά τον άλλον έδιναν τη συνέχεια του παραμυθιού, βάζοντας έτσι ο καθένας την προσωπική του σφραγίδα σε ένα ενιαίο σύνολο. Θέλοντας να κάνουμε ακόμα πιο διασκεδαστική και παραστατική τη διαδικασία, τα παιδιά χωρίστηκαν στις δυο ομάδες των ηρώων του παραμυθιού και ήρθαν σε αντιπαράθεση, προβάλλοντας κάθε πλευρά τα δικά της επιχειρήματα. Έτσι άρχισαν να δημιουργούνται οι διάλογοι του παραμυθιού, που καταγράφηκαν «αυτούσιοι». Αναγκαστήκαμε όμως να κόψουμε αρκετά λόγια, λόγω των ορίων των λέξεων που είχε ο διαγωνισμός, όπως και αρκετά ευφάνταστα κομμάτια προς το τέλος.
Η φαντασία των παιδιών ξεπερνάει τα όρια που θέτουμε και είναι πραγματικά δύσκολο να επιλέξεις τι θα κρατήσεις. Γι' αυτό και η επιλογή έγινε με απόφαση και συναίνεση των παιδιών. Το κείμενο το διαβάσαμε αρκετές φορές, ξανά και ξανά. Διόρθωναν, πρόσθεταν, αφαιρούσαν, αντικαθιστούσαν λέξεις, εκφράσεις, προτάσεις. Όταν μετά από καιρό έφτασε στην τελική του μορφή, κάθε μαθητής επέλεξε να ζωγραφίσει και μία σκηνή. Η επιλογή των ζωγραφιών τους έγινε εντελώς τυχαία, γιατί θεωρήσαμε πως όλες ήταν εξίσου καλές. (γι' αυτό και κάποια θέματα επαναλαμβάνονται).
Το ότι οι μαθητές/τριες του τμήματος (Ε1) ήταν 15, βοήθησε πάρα πολύ στην όλη διαδικασία και περισσότερο στο να "ακουστούν" όλα τα παιδιά.
Τα «Παιδικά Μολύβια για το περιβάλλον» ήταν πράγματι μια πάρα πολύ καλή πρωτοβουλία που ανέλαβε και πραγματοποίησε η κ. Βίκυ Ιππέκη Υπεύθυνη Π.Ε της Δ/νσης Α/θμιας Εκπ/σης Δυτ. Θες/νίκης, με τη συναίσθηση πως τέτοιες παιδοκεντρικές διαδικασίες δρουν ευεργετικά στα παιδιά σε πολλά επίπεδα. Πέρα από το «γνωσιακό», που κατέχει σημαντικότατη αν και δυσδιάκριτη για ορισμένους θέση, η καλλιέργεια της φαντασίας και της δημιουργικότητας, η αρμονική συνεργασία και η συμμετοχή όλων, ευαισθητοποιούν τα παιδιά και δημιουργούν τη θετική στάση για το περιβάλλον, που είναι το ζητούμενο.
...........................................................................................
* Βασιλική Βασιλειάδου: Εκπαιδευτικός 12ο Δ.Σ Νεάπολης Θεσσαλονίκης
“Στα όνειρα φανερώνονται οι αλήθειες” (Διαβάστε το Παραμύθι εδώ)