Συνάντηση μελών του Δ.Σ. της «Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.)» στο Υ.ΠΑΙ.Θ. για ζητήματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ
Συνάντηση μελών του Δ.Σ. της «Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.)» στο Υ.ΠΑΙ.Θ. για ζητήματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Την Πέμπτη 16 Σεπτεμβρίου 2021 πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, συνάντηση μελών του Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.), με την Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Υποστήριξης Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία κ. Μόνικα Καραμαλάκου-Λάππα, με τον Σύμβουλο του Υ.ΠΑΙ.Θ. κ. Απόστολο Παπακωνσταντίνου καθώς και τον Διευθυντή Γραφείου του Γ. Γραμματέα Πρωτοβάθμιας/Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής κ. Κωνσταντίνο Μιτζήθρα. Υπήρξε επίσης εθιμοτυπική επαφή με την Προϊσταμένη του Τμήματος Α΄ της Δ.Υ.Π.Ε.Α. κ. Σοφία Λαπατά.
Οι συζητήσεις πραγματοποιήθηκαν σε θετικό και συνεργατικό κλίμα διαλόγου, ανταλλαγής απόψεων και προβληματισμών σχετικά με την προοπτική του θεσμού της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/ Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Τα μέλη του Δ.Σ. της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. ενημέρωσαν και παρουσίασαν αναλυτικά, ιδιαίτερα στην κ. Καραμαλάκου-Λάππα και στον κ. Παπακωνσταντίνου, τις θέσεις και τα αιτήματα της Επιστημονικής μας Ένωσης αναφορικά με δυο κεντρικούς άξονες:
1. την εύρυθμη λειτουργία του θεσμού της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στα σχολεία κατά το τρέχον σχολικό έτος 2021-2022 καθώς και των δυο υποστηρικτικών της θεσμών (Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία, Υπεύθυνοι Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Σχολικών Δραστηριοτήτων) και
2. τις αναγκαίες, κατά τη γνώμη μας, προτεινόμενες τροποποιήσεις του Ν. 4823/21 που θα συμβάλλουν στην αναβάθμιση του θεσμού.
Κατά τη συζήτηση προέκυψαν οι παρακάτω επιμέρους απαντήσεις:
Για το τρέχον σχολικό έτος
Α. Κ.Ε.ΠΕ.Α./Κ.Π.Ε.
- Θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας σύμφωνα με την κείμενη Υπουργική Απόφαση 83691/Γ7/2011 (ΦΕΚ 1981/τ.Β΄/07-9-2011) όπως έχει τροποποιηθεί με την Υ.Α. Φ7/104389/Δ7/7-8-2020 (ΦΕΚ 3392/τ. Β΄/13-8-2020)
- Αναμένεται η έκδοση Υπουργικής Απόφασης για τις Εκπαιδευτικές επισκέψεις και Επιμορφωτικές δράσεις στα ΚΕΠΕΑ/ΚΠΕ για το σχολικό έτος 2021-2022. Προς το παρόν εφαρμόζεται το γενικό πλαίσιο εκπαιδευτικών και διδακτικών επισκέψεων σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις (Κ.Υ.Α. ΔΙα/Γ.Π.οικ. 55254/2021- ΦΕΚ 4187/Β/10-9-2021, Υ.Α. Φ7/111089/Δ1/9-9-2021 κ.ά)
- Θα διερευνηθεί η δυνατότητα συντόμευσης της διαδικασίας των εγκρίσεων των διαφόρων δράσεων.
- Στελέχωση: Το ζήτημα είναι υπό διερεύνηση. Προηγείται, ως απόλυτη προτεραιότητα, η κάλυψη των σχολείων με το αναγκαίο εκπαιδευτικό προσωπικό και στη συνέχεια θα διερευνηθεί η δυνατότητα συμπλήρωσης των κενών/κενούμενων θέσεων με βάση την αρχή της αναλογικότητας.
- Χρηματοδότηση/Στέγαση: Η χρηματοδότηση θα συνεχιστεί μέχρι το Δεκέμβριο του 2022. Διερευνάται η δυνατότητα χρηματοδότησης ανά ΚΠΕ/ΚΕΠΕΑ.
- Ανακλήσεις: η διαδικασία συνεχίζεται με την έκδοση διαδοχικών Υπουργικών Αποφάσεων, που αφορούν σε εκπαιδευτικούς ΚΠΕ/Κ.Ε.ΠΕ.Α. Εννοείται ότι τα αντίστοιχα Α.Π.Υ.Σ.Δ.Ε./Α.Π.Υ.Σ.Π.Ε. πρέπει προηγουμένως να έχουν εισηγηθεί θετικά για τα σχετικά αιτήματα.
Β. ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
- Το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας τους ρυθμίζεται σύμφωνα με την ισχύουσα Υ.Α. 92998/Γ7/2012
- Αναμένεται η αποστολή Υ.Α. για το “Σχεδιασμό και υλοποίηση προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων για το σχολικό έτος 2021-2022” παρόμοια με την περσινή (Υ.Α. 137053/ΓΔ4/9-1-2020) με επικαιροποίηση της ενδεικτικής θεματολογίας (π.χ. κλιματική αλλαγή, φυσικές καταστροφές κ. ά.), λαμβάνοντας υπόψη τα υγειονομικά πρωτόκολλα και την ισχύουσα νομοθεσία περί μετακινήσεων.
Γ. ΓΕΝΙΚΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ
- Συζητήθηκε η πρόταση για ένταξη των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων στο πλαίσιο λειτουργίας των Εκπαιδευτικών Ομίλων και θα διερευνηθεί η δυνατότητα, ίσως πιλοτικής εφαρμογής.
- Η χρηματοδότηση των προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων των σχολείων στα πρότυπα πρακτικών παρελθόντων ετών μέσω ΕΠΕΑΕΚ (π.χ. ΣΠΠΕ, Καλλιστώ, Λευκές-Πράσινες Εβδομάδες) δεν μπορεί να υλοποιηθεί, εφόσον τα έργα έχουν ολοκληρωθεί. Αναμονή και διερεύνηση για πιθανή ένταξη σε νέο πρόγραμμα επόμενης προγραμματικής περιόδου.
Το Δ.Σ. της Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. θα συνεχίσει τις προσπάθειες για τη θετική έκβαση του συνόλου των παραπάνω ζητημάτων ενώ σχετικά με το θέμα των τροποποιήσεων του Ν. 4823/21, αποφάσισε να ζητηθεί συνάντηση με την πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ. πριν την έναρξη της διαδικασίας κρίσεων των στελεχών εκπαίδευσης.