Τεύχος 5 (50) - 2014

της σύνταξης

  • Η βαθιά και πολύπλευρη κρίση που βιώνουμε, φαίνεται να δημιουργεί μια τεράστια πίεση και ανάγκη για βαθιές και ουσιαστικές αλλαγές σε κάθε πεδίο της ζωής μας, ανεξάρτητα προς ποια κατεύθυνση τις αντιλαμβάνεται ο καθένας και εδώ ακριβώς βρίσκονται οι δυσκολίες.

    Επιπλέον, οι λύσεις που αναζητούνται μέσα στη δίνη των προβλημάτων, προωθούνται κυρίως ως μονόδρομοι:

    1) στην οικονομία – ο δρόμος της αγοράς και του ανταγωνισμού,

    2) στην πολιτική – ο δρόμος της οικονομικής μεγέθυνσης – του καπιταλισμού,

Άρθρα με κρίση

Περιβαλλοντικά Προγράμματα στο Σχολείο

  • Το ΑΕΙΦΟΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ αποτελεί ένα οραματικό σχολείο που λειτουργεί ως κοινότητα. Βασίζεται στην επικοινωνία και τη συνεργασία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας και στην καθημερινή σχολική ζωή δίνει ευκαιρίες να ασχοληθούν όλοι (μαθητές, εκπαιδευτικοί, διοίκηση, γονείς, τοπική κοινότητα) με τα κοινά και την αειφορική διαχείρισή τους μέσα σε πνεύμα ομαδικό και συμμετοχικό. Ένα αειφόρο σχολείο υπηρετεί τη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα, προάγει τον πολιτισμό και το περιβάλλον και διαμορφώνει ενεργούς και δημιουργικούς πολίτες.
  • Κατά τη σχολική χρονιά 2012-2013 υλοποιήθηκαν δύο περιβαλλοντικά προγράμματα στο 1ο ΓΕΛ Ελευθερίου-Κορδελιού: “Τηγανέλαια: από την κουζίνα στο καλοριφέρ, στο αυτοκίνητο και αλλού” και “Βιοκαύσιμα: προστατεύουμε το περιβάλλον, συμμετέχουμε”. Τα προγράμματα συντόνισαν τέσσερις (4) καθηγητές και συμμετείχαν πενήντα (50) μαθητές της Α' Λυκείου. Κατά την εκπόνηση του προγράμματος οι μαθητές ενημερώθηκαν, ερεύνησαν, συνεργάστηκαν, αλληλεπίδρασαν με φορείς και μαθητές άλλων σχολείων, παρακολούθησαν εκπαιδευτικά προγράμματα, συμμετείχαν σε παρουσιάσεις και συνέλεξαν 150 λίτρα χρησιμοποιημένων τηγανελαίων.
  • Με το κείμενο αυτό παρουσιάζουμε το σχολικό πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (2012-2013) που υλοποιήθηκε σε 25 μαθητές και μαθήτριες της ΣΤ’ τάξης του 8ου Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου Αττικής. Μελετήσαμε ένα καταναλωτικό προϊόν διαχρονικά, ξεκινώντας από το παρόν και τη χρήση του, και διερευνήσαμε τα στάδια που έχουν προηγηθεί αλλά και αυτά που έπονται αυτής. Επιπλέον με τη βοήθεια Μουσειοσκευής, εξετάσαμε βιογραφικά και βιωματικά το προϊόν και τους ανθρώπους που εμπλέκονται μ’ αυτό, από την αρχαιότητα μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα. Η μεθοδολογία του προγράμματος βασίστηκε στις αρχές της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας και μάθησης με βιωματικές μορφές, στην εποπτικοποίηση των φυσικών φαινομένων, στην αφήγηση, τη συνέντευξη, τη μουσειοσκευή και την προσομοίωση. Η ανάλυση της δομής των αφηγήσεων των μαθητών/τριών σε συνδυασμό με την Ανάλυση του Κύκλου Ζωής (ΑΚΖ) ενός προϊόντος αποτέλεσαν εργαλεία ποιοτικής έρευνας για την αξιολόγηση του προγράμματος.
  • Η διαχείριση των απορριμμάτων είναι ένα από τα πλέον σοβαρά και συνεχώς οξυνόμενα περιβαλλοντικά προβλήματα. Σημαντική διέξοδος για τη διαχείριση των απορριμμάτων είναι η μείωσή τους με τον περιορισμό της κατανάλωσης, την ανακύκλωση και την επαναχρησιμοποίηση υλικών.

ΚΠΕ και Κέντρα Δια Βίου Μάθησης

Τ.Π.Ε και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

  • Στο κείμενο παρουσιάζεται η βασική Διαδικτυακή υπηρεσία του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης, που είναι η Ψηφιακή Βιβλιοθήκη η οποία στο ηλεκτρονικό της περιεχόμενο περιλαμβάνει όλους τους τομείς Επιστήμης και Τεχνολογίας και παρέχει, με ολοκληρωμένο τρόπο, στο χρήστη δυνατότητες αναζήτησης και ανάκτησης ψηφιακού υλικού διαρθρωμένες στις εξής ενότητες πληροφόρησης: α) Αποθετήρια ανοικτής πρόσβασης, β) Διαδικτυακό περιβάλλον των ηλεκτρονικών εκδόσεων ePublishing γ) Άλλες Ψηφιακές Βιβλιοθήκες δ) Δείκτες έρευνας ε) Παραγγελία Δημοσιευμάτων (άρθρα, πρακτικά, βιβλία, διατριβές)

Συνεντεύξεις - Συζητήσεις

Κοινωνία και Περιβάλλον

  • Η κρίση, η ανεπάρκεια δηλαδή του μέχρι πρότινος κυρίαρχου μοντέλου της οικονομοκεντρικής προσέγγισης όλων σχεδόν των πλευρών της ζωής μας και του ‘business as usual’, μας άνοιξε τα μάτια, φωτίζοντας αυτό που υπήρχε από πίσω: Ατομικισμός, έλλειμμα δημοκρατίας, εμμονή και προσήλωση στο προσωπικό κέρδος, καμία μέριμνα για το ανθρώπινο και φυσικό περιβάλλον. Τα τελευταία χρόνια άρχισε να αποτελεί άμεση πρακτική ανάγκη (και όχι αόριστη θεωρητική επιταγή η αναζήτηση λύσεων), η αλλαγή του αποτυχημένου αυτού μοντέλου και η αντικατάστασή του με ένα νέο. Μια τέτοια απάντηση, έρχεται να δοκιμαστεί μέσα από την Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία (Κ.ΑΛ.Ο.), με τη δημιουργία δομών συνεργατικών, αμεσοδημοκρατικών, μη κερδοσκοπικών και επιπλέον οικολογικών.

Βιβλιοπαρουσίαση

Ενημέρωση από το Δ.Σ. της ΠΕΕΚΠΕ

Ενημέρωση