22 (67)
Τεύχος: 22 (67)
-
Στις μέρες μας, η ανθρωπότητα αντιμετωπίζει δύο πολύ σοβαρές κρίσεις: μία πανδημική που οφείλεται στον κορονοϊό SARS.Cov-2 COVID-19, και μία πρωτοφανή κλιματική απειλή. Θα μπορούσαμε να τις δούμε ως ενιαία οικολογική κρίση, όμως έτσι απαιτείται μια διαφορετική εντελώς προσέγγιση, η οποία να αποδέχεται την εγγενή πολυπλοκότητα της φύσης, τις αλληλεξαρτήσεις και τους συσχετισμούς, καθώς και τις εξελικτικές διαδικασίες της ίδιας της ζωής. Κατανοήσεις που χρειάζονται νοητικές μετατοπίσεις, για απαλλαγούμε από τις ναρκισσιστικές αυταπάτες μας ως «το ξεχωριστό» και «το ανώτερο» είδος στον πλανήτη μας.
-
Η σχέση του ανθρώπου με τη φύση αποτελεί ένα διαχρονικό αντικείμενο μελέτης. Οι διαδικασίες περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης βασίζονται κατά πολύ στη θωράκιση αυτής της σχέσης, ιδιαίτερα στον Δυτικό Κόσμο. Σε αυτό το πλαίσιο έχει εξαιρετική σημασία η διερεύνηση της τυφλότητας απέναντι στα φυτά, ενός φαινομένου κατά το οποίο οι άνθρωποι αγνοούν ή υποτιμούν τους φυτικούς οργανισμούς. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η συστηματική παρουσίαση της βιβλιογραφίας, δηλαδή των θεωρητικών προβληματισμών, των σύγχρονων ερευνητικών ευρημάτων σχετικά με αυτό το φαινόμενο και του ρόλου που μπορεί να διαδραματίσει η εκπαιδευτική κοινότητα στον περιορισμό του.
-
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η παρουσίαση της ερευνητικής μεθόδου της Έρευνας – Δράσης στο πεδίο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Με αφορμή την πρόσφατη ολοκλήρωση της διδακτορικής διατριβής της δεύτερης συγγραφέως, μια έρευνα δράση σχετικά με τη διερεύνηση των επιδράσεων ενός προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης βασισμένης στον τόπο σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, επιχειρήσαμε να σκιαγραφήσουμε πως έχει εφαρμοστεί η Ερευνα Δράση στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στη χώρα μας.
-
Η Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΕΑΑ) αποτελεί μια εκπαιδευτική καινοτομία που σκοπό έχει την εισαγωγή μιας διαφορετικής οπτικής στο σημερινό σχολείο και ο ρόλος των επιμορφωμένων εκπαιδευτικών είναι καθοριστικός στην εισαγωγή αυτής της οπτικής. Ο ερευνητικός στόχος της παρούσας μελέτης είναι η καταγραφή των επιθυμητών χαρακτηριστικών ενός επιμορφωτικού προγράμματος για την ΕΑΑ, των εκπαιδευτικών της Β/θμιας Εκπ/σης του Ν. Ηρακλείου.
-
Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι πώς οι ανεξάρτητες μεταβλητές φύλο, επίπεδο σπουδών, υλοποίηση προγραμμάτων για την ΑΑ συσχετίζονται με τις επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών της Δ/νσης Β/θμιας Εκπ/σης του Ν. Ηρακλείου σχετικά με την ΕΑΑ. Στην έρευνα εφαρμόστηκε ποσοτική μεθοδολογία, συμμετείχαν 149 εκπαιδευτικοί οι οποίοι επιλέχθηκαν με τυχαία κατά συστάδες δειγματοληψία και η συλλογή των δεδομένων έγινε με τη χρήση ερωτηματολογίου.
-
Στις 15 Νοεμβρίου 2021 η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Κ. Μακεδονίας (ΠΕΕΚΠΕ) οργάνωσε διαδικτυακή ημερίδα με θέμα: «Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση σε δύσκολους καιρούς» Στόχος της συνάντησης ήταν να δοθεί το βήμα στους εκπαιδευτικούς που, παρ’ όλες τις επιπλέον δυσκολίες που βίωσαν τα σχολεία στην εποχή της πανδημίας, κατάφεραν, με περίσσιο κουράγιο και εθελοντισμό, να υλοποιήσουν προγράμματα και δραστηριότητες περιβαλλοντικής εκπαίδευσης (ΠΕ) και άλλων σχολικών δραστηριοτήτων με τους μαθητές και τις μαθήτριές τους.
-
Η ανακύκλωση στην Ελληνική Εκπαίδευση ήταν πάντα μέρος της Περιβαλλοντική Εκπαίδευσης και εντασσόταν, μαζί με άλλες δράσεις σ’ αυτή. Εξερευνούμε μέρος της βιβλιογραφίας που περιλάμβανε δράσεις σχετικές με την ανακύκλωση και προσπαθούμε να δούμε αν αυτές αύξησαν την προσοχή και τη στάση των μαθητών.
-
Η βάση στην οποία έχει δομηθεί το οικοσύστημα είναι η βιοποικιλότητα. Σύμφωνα με την Ελληνική Νομοθεσία: "Βιολογική ποικιλότητα ή βιοποικιλότητα είναι η ποικιλία των ζώντων οργανισμών πάσης προελεύσεως, περιλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, των χερσαίων, θαλασσίων και άλλων υδατικών οικοσυστημάτων και οικολογικών συμπλεγμάτων, των οποίων αποτελούν μέρος. Περιλαμβάνεται επιπλέον η ποικιλότητα εντός των ειδών, μεταξύ ειδών και οικοσυστημάτων (άρθρο 2 του ν. 2204/1994, ΦΕΚ 59 Α΄).
-
Η “ΑΝΤΙΓΟΝΗ-Κέντρο Πληροφόρησης και Τεκμηρίωσης για τον Ρατσισμό, την Οικολογία, την Ειρήνη και τη Μη Βία” είναι μία ανεξάρτητη, κοινωνική, μη κερδοσκοπική οργάνωση με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Από το 1993 δραστηριοποιείται σε θέματα που αφορούν τον ρατσισμό και τις διακρίσεις, τα ανθρώπινα δικαιώματα, την κοινωνική οικολογία, την ειρήνη και τη μη βίαιη και αρμονική συνύπαρξη των ανθρώπων.
-
Η εργασία πραγματεύεται το θέμα της κλιματικής αλλαγής, τη σχέση της με το διοξείδιο του άνθρακα, το Φαινόμενο του Θερμοκηπίου και τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Με μία ιστορική αναφορά εισάγεται η αρχική θεώρηση για το Φαινόμενο του Θερμοκηπίου, ενώ με στοιχεία των αερίων του θερμοκηπίου και της ηλιακής ακτινοβολίας αποδεικνύεται η άσχετη διασύνδεση του κατηγορούμενου αερίου με τις κατηγορίες που του προσάπτουν.
-
Ένα σημαντικό βιβλίο του Γερμανού φιλόσοφου Χάνς Γιώνας, εβραϊκής καταγωγής, που έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής του στην Αμερική. Το βιβλίο κυκλοφόρησε στην Ελλάδα το 2018, ενώ είχε εκδοθεί στις ΗΠΑ το 1979. Ο Γιώνας στο βιβλίο του αυτό, αναζητεί μια νέα ηθική, ικανή να ανταποκριθεί στις προκλήσεις ενός τεχνολογικού πολιτισμού απειλούμενου από τον κίνδυνο της αυτοκαταστροφής.
-
Ο David Quammen Αμερικανός, είναι συγγραφέας πολλών βιβλίων επιστήμης και οικολογίας, αλλά και δημοσιογράφος, γι’ αυτό και η γραφή του αιχμαλωτίζει με τον αφηγηματικό τρόπο που καταφέρνει να μας μεταφέρει στις περιπέτειες των ερευνητών, όταν πασχίζουν σε απομακρυσμένα μέρη του κόσμου, να αποκαλύψουν τα μυστήρια της φύσης και των σχέσεων μεταξύ ανθρώπων και ζώων.
-
Έκπληξη και ανησυχία προκάλεσε στην εκπαιδευτική κοινότητα, ότι στο προς διαβούλευση Σχέδιο Νόμου «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών & άλλες διατάξεις» (Μέρος Α)΄ και συγκεκριμένα στο άρθρο 2 παρ.1 στο εδάφιο στ. ΔΕΝ αναφέρεται ως ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ η υπηρεσία σε θέση Υπευθύνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Σχολικών Δραστηριοτήτων, ενός θεσμού που για 30 και πλέον έτη έχει προσφέρει τα μέγιστα στην εισαγωγή, υποστήριξη και εδραίωση καινοτόμων διδακτικών πρακτικών διαθεματικής, βιωματικής και ενεργητικής μάθησης στο σχολείο.
-
Την Πέμπτη 16 Σεπτεμβρίου 2021 πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, συνάντηση μελών του Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.), με την Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Υποστήριξης Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία κ. Μόνικα Καραμαλάκου-Λάππα, με τον Σύμβουλο του Υ.ΠΑΙ.Θ. κ. Απόστολο Παπακωνσταντίνου καθώς και τον Διευθυντή Γραφείου του Γ. Γραμματέα Πρωτοβάθμιας/Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής κ. Κωνσταντίνο Μιτζήθρα.
-
Την Τρίτη 21 Δεκεμβρίου 2021 πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, συνάντηση μελών του Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.), με την Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Υποστήριξης Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία κ. Μόνικα Καραμαλάκου-Λάππα και τον Σύμβουλο/Συνεργάτη της Υπουργού κ. Απόστολο Παπακωνσταντίνου.
-
Αναφορικά με τις διαδικασίες επιλογής Διευθυντών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας, που θα πραγματοποιηθούν το αμέσως επόμενο διάστημα, με βάση τις διατάξεις του Νόμου 4823/2021 και στο πλαίσιο της διαρκούς συνεργασίας μας, θα επιθυμούσαμε να καταθέσουμε δυο (2) επείγουσες τροποποιητικές προτάσεις/προσθήκες που θα συμβάλλουν στην αρτιότερη διεξαγωγή της όλης διαδικασίας επιλογής, θα άρουν άδικη και διακριτική μεταχείριση του Νόμου για την επιλογή στελεχών εκπαίδευσης και θα οδηγήσουν σε αποφυγή περιττών ενστάσεων και νομικών παρανοήσεων.